REN Mayday Mayday Rescue Balm

För en tid sedan fick jag en tub av REN:s nya mirakelkräm Mayday Mayday Rescue Balm som ska vara motsvarigheten till den hyllade Eight hour cream från Elizabeth Arden. Jag har i många år rent slentrianmässigt gått runt med en tub 8h crem i väskan men utan att egentligen tycka att den är särskilt bra. Den luktar ytterst märkligt och utför långt ifrån de mirakel som utlovas.

Mayday Mayday Rescre Balm beskrivs såhär:

Ett naturligt alternativ till Eight Hour Cream! Mayday Mayday Rescue Balm är en ren, bioaktiv universalkräm som gör underverk på väderbiten, sliten och irriterad hud. Den lindrar mindre hudirritationer som spruckna nagelband, lättare solskador samt torra läppar, armbågar, fötter och händer. Alfalinolsyra från lingon tillsammans med antileukine och ruleuca-algextrakt lugnar och verkar antiinflammatoriskt. Naturliga fosfolipider och ceramider stärker hudens barriäregenskaper. Kamomill och rosa viol motverkar rödhet och lugnar mindre irritationer.

Användning och effekt: jag använder Mayday Mayday precis som beskrivningen säger, som en problemlösarkräm på torra, fnasiga eller irriterade partier. Det kan vara på läppar, armbågar, torra fläckar eller mindre hudirritationer.Krämen är oljig och lite gelaktig i konistensen och har en blommig doft. Den är mycket dryg och går förvånansvärt snabbt in i huden med tanke på dess konsistens. Huden känns lugnad och klåda eller stramhet som beror på torrhet lindras. Jag skulle inte säga att krämen läker, men däremot lindrar och lugnar.

Sammanfattning/omdöme: En skönt lindrande kräm som är bra att ta till om huden är extra torr eller irriterad. Den utför inte mirakel, men gör att huden känns lugnad och mindre irriterad och/eller stram. För att fullfölja jämförelsen med klassikern eight hour cream tycker jag att Mayday Mayday ett bättre alternativ; dels tycker jag att den lugnar och lindrar huden bättre än 8h och dessutom har den en angenäm blomdoft. Avslutningsvis kan jag säga att Mayday Mayday har ersatt 8h creams plats i min handväska.

En reaktion på ”REN Mayday Mayday Rescue Balm

Vad tycker du?

