Foundationnyans – hur svårt kan det egentligen vara?

För ett tag sedan skrev jag om en bloggkväll på Pashion där vi var ett gäng som fick klämma och känna på mineralmakeup från det brittiska märket Lily Lolo. Under kvällen fick jag en foundation utprovad och glad i hågen gick jag hem med en egen burk av min foundation, Warm Honey. Men ack vad skarpt butiksljus kan bedra! När jag själv har använt Warm Honey hemma har resultatet blivit rent ut sagt fult – alldeles för gult och inte alls naturligt till mina färger. Att jag ska ha en varm färg vet jag sedan tidigare, men Warm Honey är helt enkelt alldeles för mörk.

Idag när jag gick förbi SOUK-gallerian såg jag att de hade nån slags 25% rabatt-dag och till min glädje hade Pashion 25% på allt i hela butiken. Jag blev verkligen förtjust i formulan hos Lily Lolos mineralpuderfoundation så jag kunde inte låta bli att köpa en ny, i färgen Popcorn som är varm men snäppet ljusare än Warm Honey och passar min hudton perfekt. Min förhoppning är att Warm Honey kanske kan komma till användning i sommar när hyn får lite mer färg, antingen att använda som den är eller att blanda den med Popcorn för att få en färg som ligger mittemellan de två.

3 reaktioner på ”Foundationnyans – hur svårt kan det egentligen vara?

  1. Är Lily Loly bättre än t ex EM? Egentligen är det en dum fråga eftersom jag precis beställt lite prover från Lily Loly. 😉 Men du har rätt- just konstbelysningen i affärer är nog lite missvisande.

  2. Visst är det svårt att få rätt! Har blivit ”lurad” av missvisande expediter så många ggr! Fortfarande försöker dom pracka på mej alldeles för gula o mörka nyanser trots att jag nu har fattat att jag behöver en kall ton. Kalla toner är rätt svåra att hitta, neutral är även för gult oftast. Men LL är ju super, både i nyanser och kvalitet tycker jag. Veronica: Jag tycker LL är lika bra som EM, men LL är kanske inte lika pudrig utan cremigare, om ett puder nu kan vara det!

  3. Veronica: fördelen med EM är ju att de har flera olika formulas och att det på så sätt borde vara lättare att hitta en foundation som verkligen passar ens hy. Men jag måste säga att jag nog tycker att Lily Lolo känns snäppet bättre. Antingen är det nyhetens behag, men jag inbillar mig att makeupen sitter bättre hela dagen och att jag har mindre tendens att bli blank i t ex pannan under dagen. Fröken Frodig: det är så himla irriterande, ofta lägger man ju ut en slant också och då är det extra trist om det blir fel. Det måste vara ännu svårare om man ska ha kalla toner – många verkar tycka att alla bör ha foundations som går åt gult för att det ”neutraliserar det röda” men en kall hudton ska ju (väl) inte ha en för gul foundation… Instämmer i övrigt med dig om att LL känns lite krämigare i formulan, dock undantaget EM:s formula Original Glo som jag tycker är jämförbar i krämgihet. Däremot de övriga (semi-matte och intensive har jag testat) är mer torrt pudriga tycker jag.

Vad tycker du?

