Penslar från Kohlindo: skugga och bryn

Med i paketet från Kohlindo fanns en stor mängd ögonskuggsborstar i olika former och modeller samt av olika material. Detta är de lite större borstarna, från vänster:

Z5, G-3, G-4, Artist röd 12-3, Artist röd 12-4, Artist röd 12-2.

Z5: är en lite större och fluffigare pensel som är tillverkad av 100% gråekorre. Den här penseln passar utmärkt till att mjuka upp ögonskuggans övergångar och kanter snarare än till applicering av skugga. Ibland slarvar jag och tar samma pensel som jag applicerat skuggan med, men det blir alltid blir bättre om man gör det med en större och fluffigare pensel som man sveper lätt över makeupen med. Jag har flera sådana penslar sedan innan och största skillnaden mellan dem jag redan har och den här är att denna dels är betydligt mjukare men att den också har ett lite kortare borst och att själva borstet också är lite mer styvt och kortare klippt. Jag kan tänka mig att den här borsten kan fungera utmärkt för sotning där man vill jobba lite mer med borsten för att mjuka upp efter att man lagt alla skuggor på plats. Att den är lite mer styv och inte lika ”yvig” gör att den känns mer lämpad för att verkligen jobba med skuggorna, inte bara svepa över.

G-3: en mellanstor platt oval mjuk pensel av 100% gråekorre. Jag har testat den både till lösa och pressade skuggor och tycker att den är mjuk och lätt att använda men inte ”fantastisk”. Detsamma gäller den andra från samma serie, G-4, som är en lite mindre pensel men i samma form som G-3, även denna av 100% gråekorre.

Artist röd 12-3: en mellanstor platt oval pensel gjord av 100% Kolinsky. Kolinskyhår är tjockare på mitten men tunnare i topparna vilket gör borsten fast och tät på mitten men mer fluffig i toppen och därmed också att penseln kan plocka upp mycket färg. Den här funkar bra till pressade skuggor och när man vill ha en färgintensiv makeup, för det märks faktiskt att den plockar upp mycket pigment.

Artist röd 12-4: en mellanstor platt oval pensel av ponnyhår som ska vara speciellt bra för att tona ut skuggor. Jag har testat att använda denna för att mjuka upp övergångar mellan skuggor men måste säga att jag föredrdar Z5 (se ovan) för det ändamålet.

Artist röd 12-2: en mellanstor platt oval pensel tillverkad av en blandning av tallekorre och sobel vilket gör borsten fast men med en mjuk tipp. Den här borsten fungerar väldigt bra till att applicera lösa skuggor, eller pressade skuggor med glitter i som man inte vill ska yra omkring så mycket. Borsten är lite fastare men utan att vara hård, vilket gör att det är lättare att med en fast rörelse ”lägga dit” ögonskuggan och därmed undvika att det sprätter iväg skugga och/eller glitter.

Guldkornen bland ögonskuggspenslarna tycker jag är Artist röd 12-2 och 12-3 som jag är förälskad i tack vare deras helt suveräna funktion. Dessa hamnar högt på min vill-ha-lista! Men jag måste nog även nämna Z5 som känns som en otroligt lyxig och härlig sotningspensel.

Ögonbrynspenslar
Två ögonbrynspenslar följde med i paketet:

Artist röd 6-2, G6.

Artist röd 6-2: en brynpensel bestående av en blandning av vattengrävling och grävling som ska göra penseln både stum och följsam. Den här penseln är ganska hård och kompakt men på ett positivt sätt – det är lätt att styra exakt vart brynskuggan ska läggas. Den platta och vinklade formen är också perfekt för att jobba in skuggan i brynens strån. Min brynskuggspensel var verkligen ett verktyg jag trodde att jag var helt nöjd med men nu när jag testat Artist röd 6-2 inser jag att den jag har sedan innan inte alls är så bra i jämförelse…

G6: en brynpensel tillverkad av 100% Kolinsky som kan absorbera mycket färg och håller formen bra över tid. Den här är lite för mjuk för att funka till brynen för min smak.

En reaktion på ”Penslar från Kohlindo: skugga och bryn

Vad tycker du?

