Penslar från Kohlindo: hy och kinder

Jag skrev för några dagar sedan om de handgjorda japanska makeuppenslar jag fått låna för att testa. Eftersom jag är i desperat behov av en ny puderborste för finishingpuder var det extra kul att Malin på Kohlindo skickade med fyra olika puderborstar att testa:

Snett nedifrån vänster:
Z1: en borste från den mest exklusiva serien (vilket jag inte läste innan jag testade, då hade jag ju kunnat stålsätta mig lite mer…) och är tillverkad av hår från gråekorre
Artist svart 20-2: en mjuk puderborste tillverkad av gråekorre
Artist röd 20-1: tillverkad av super goat som är de bästa håren från bergsgeten
G-9: en stor och mjuk borste tillverkad av gråekorre

Först en kommentar om de olika hårkvalitéerna: gråekorrens hår är tunnare än bergsgetens finaste hår vilket gör att resultatet blir mer silkeslent och naturligt med dessa borstar.

G-9, 20-2 och Z1 är tillvekrade av samma hår men skiljer sig åt då G-9 och Z1 har större och fluffigare borst. 20-2 och Z1 har långt skaft, till skillnad från de andra två som har korta.

Vad tycker jag om dem då? Efter att ha provat alla några gånger måste jag säga att jag är förälskad i Artist svart 20-2 (tvåan från vänster på bilden). Den är helt underbart mjuk och penselns borst är lagom stort och fluffigt. Z1 och G9 är även de fantastiskt mjuka men lite för stora för min smak. Borstet hos Artist svart 20-2 och Artist röd 20-1 passar bättre till mig som inte sveper löspuder rikligt i hela ansiktet utan lite lätt över panna, näsrygg, kinder och haka. Dessa två har i sin tur olika hår och även om penseln med rött skaft också är väldigt mjuk så tycker jag bättre om känslan hos Artist svart 20-2.

Andra borstar för hy och kinder
Förutom puderborstarna har jag även testat en kabuki och en fanbrush. Kabukin heter GS-T och är tillverkad av hår från bergsget. Den är alldeles ljuvlig att titta på med sitt pärlemorvita och guldiga lilla handtag och stora runda borst:

För att applicera min mineralmakeup brukar jag använda Everyday Minerals syntetiska kabukiborstar som jag tycker väldigt mycket om. De (få) kabukiborstar av äkta hår som jag testat har jag inte varit särskilt förtjust i – de har varit riviga och vassa i borstet. Eftersom jag nu fick chansen att prova en kabuki av äkta hår av hög kvalitet var det kul att testa och jämföra med mina favoriter. Borsten är otroligt tät och kompakt och med en perfekt rundning. Den tar upp mineralmakeupen bra och är lätt att jobba med över huden. Den känns fantastiskt mjuk och inte alls så hård och rivig som andra kabukis jag testat av äkta hår, men är ändå inte lika mjuk som mina syntetiska kabukiborstar. Den enda nackdel jag upptäckte, bortsett från att borsten inte var så mjuk som jag skulle önska, är att den fäller lite hår när man jobbar med den, något som ingen av de andra borstarna jag testat gjort. Ljuvlig att titta på och den känns mjuk, men den slår alltså inte mina syntetiska kabukis.

Artist röd 10-3 är en solfjäderborste, s.k. fanbrush, tillverkad av grävling. Den här typen av borste används främst för att ta bort överflödig makeup genom att man sveper lätt med den över makeupen.

Jag får erkänna att jag kastade mig över den här lilla skapelsen eftersom jag inte äger någon fanbrush men varit sugen på en. Men faktiskt blev jag lite besviken, för jag tyckte inte att jag märkte någon som helst visuell skillnad efter att ha svept den över ansiktet när makeupen är lagd. Vad det beror på vet jag inte riktigt, men jag tyckte helt enkelt inte att det hände någonting utan använder hellre en stor puderborste som jag sveper över ansiktet (utan puder i) för att få en mer naturlig finish efter att jag applicerat bronzer och/eller rouge.

Däremot tycker jag att den här penseln fungerar bra till rouge, den ger då ett väldigt skirt och naturligt resultat.

… å så var det det där med priserna
Har du följt länkarna och läst mer om penslarna på Kohlindos webbplats? Satte du kaffet i vrångstrupen när du såg priserna? Jag har aldrig betalat summor i den här storleksordningen för en makeupborste, det erkänner jag utan omsvep. De höga priserna motiverar Kohlindo med att penslarna är handgjorda enligt traditionella metoder där varje strå väljs ut och granskas för hand, en procedur som tar upp till tio dagar för en pensel. Efter att ha känt på borstarna måste jag säga att de verkar hålla en fantastiskt hög kvalitet. De ligger skönt i handen när man använder dem och borstarna är mjuka, följsamma och både tar upp och avger pigment bra. Jag kan tänka mig att dessa, om man sköter dem väl, håller för livet.

Nu är jag nyfiken på dina makeupverktyg!

  • Använder du mineralmakeup, och i så fall, vad har du för kabuki?
  • Har du en fanbrush? Hur använder du den och vad tycker du om den?
  • Sist men inte minst, hur mycket är du beredd att lägga på en riktigt riktigt bra makeuppensel?
7 reaktioner på ”Penslar från Kohlindo: hy och kinder

  1. Alltså, visst kan jag förstå att borstar vars hårstrån granskas manuellt ett och ett kostar ganska mycket. Men jag vet inte om jag tror på att de faktiskt är så mycket bättre än ex en borste som kostar max 300.Nog satte jag kaffet i vrångstrupen när jag kollade allt. För mig är MAC lite över smärtgränsen så detta….mja. Fyra sådana borstar betalar min hyra.

  2. Jag använder Everyday Minerals kabukiborste, den är så fin så fin och har så bra så bra pris 😉 Skulle inte kunna motivera att köpa en så dyr pensel. Men precis som med allt annat finns det ju uppenbarligen en marknad om de säljs… Hörde om en kille i England som tvättade bilar för typ 6000 kr.

  3. Funderar lite på hur dom får håret från djuren? Från en häst antar jag att man klipper (?) men från en vild ekorre? Hmm…Vansinnigt dyra borstar iaf 😮

  4. Håller med dig. Jag har säkert fyra olika solfjäder borstar men använder dem till en enda sak. Glitter/highlighterpuder på kinderna.

  5. Använder även jag kabukin från EM och den är super. Nu börjar den dock lossna från skaftet och den är mindre än ett år gammal… måndagsexemplar tro? Är mkt försiktig när jag gör rent den så… För en riktigt bra borste kan jag kanske betala 200, men då lär jag nog bara äga en sen!

  6. Jag har inga problem med att betala en slant för mina borstar, men då ska de vara riktigt bra – och det vet man ju inte förrän man testat – lite moment 22 där 🙂 Jag är också trogen användare av EM’s kabuki (Flat Top till foundation, rundad till finishing powder). Är dock väldigt sugen på dessa som jag tror är av samma stuk: http://www.signatureminerals.com/shop/cat_22_0.html .

  7. Emelie: ja det är bra att sätta saker i lite perspektiv genom att relatera till vad annat kostar!Marie: EM:s kabukis är verkligen suveräna! Och ja, visst finns det en marknad för alla ytterligheter!Anonym: jag har faktisk ställt den frågan till Kohlindo men de kan tyvärr inte svara i detalj på hur djuren hanteras då de själva inte vet det heller. Malin på Kohlindo skulle undersöka saken ytterligare så det är möjligt att mer information kommer upp på deras webbplats framöver!Sminkan: skönt att höra att det inte bara är jag som inte ser den avsedda tjusningen med solfjädersborsten. Men den var riktigt bra till highlighter/rouge istället!Fröken Frodig: Låter som ett måndagsexemplar i mina öron (om du inte ställer dem i mugg efter att du tvättat borsten så att vattnet rinner ned mot skaftet, det är vikigt att borsten får torka liggandes). Är det själva metallkragen som lossar från träskaftet går det ju utmärkt att limma ihop det själv som tur är.Viktbloggerskan: sant, man vill verkligen prova borsten först innan man lägger ut mycket pengar på dem, så att man vet vad man får! Ännu en som hissar EM:s borstar – de är sannerligen ett riktigt bra köp!

Vad tycker du?

