Apoliva Care hårvård

Jag har testat schampoo och balsam från Apoliva Care som jag fick hemskickat i början av året för att prova. Dessa har fått stå på hyllan och vänta ett tag eftersom jag varit helt förälskad i mina Active Moist-produkter från Aussie som jag använt dagligen sedan jag testade dem, men nu när de tog slut häromveckan blev det alltså dags att testa Apoliva istället.

Apoliva care milt schampoo: detta schampoo är skonsamt och återfuktande. Innehåller pro-vitamin B5 som stärker och bygger upp håret. Honungsderivat ger fin lyster. Passar normalt/torrt hår – och dig med torr och känslig hårbotten. Lätt parfymerat.
Apoliva care milt balsam: detta balsam är skonsamt och återfuktande. Innehåller pro-vitamin B5 som gör håret lättare att kamma ut och skyddar håret mot värmeskador. Honungsderivat ger vaker lyster. Låt verka 1-2 minuter. För dig med torr/känslig hårbotten: massera även in i hårbotten. Skölj noga.
Mitt hår är av typen som ganska snabbt blir fett i hårbotten medan längderna är mer normala, kanske på gränsen till torra. Jag använder inte särskilt mycket stylingprodukter men vill ha ett milt och skonsamt schampoo som jag kan använda ofta, i alla fall varannan dag, och som håller mitt hår fräscht och ”luftigt”.
Användning: Jag schamponerar håret en gång och sköljer ordentligt. Schampot har ett rikt och krämigt lödder och en fräsch doft. Det är lätt att applicera och massera upp ett rejält lödder och när man sköljer ur schampot känns håret gnisslande rent. Balsamet är tjockt som hudkräm i konsistensen och det går åt en rejäl klick för att räcka till mitt långa hår. Jag applicerar endast balsamet i längderna och låter det verka en kort stund innan jag sköljer igenom håret noggrannt.

Effekt: Efter tvätt är mitt långa hår ovanligt svårt att reda ut i blött tillstånd, men det går om jag är försiktig. Direkt när håret är nytvättat och torkat känns det fräscht, mjukt och följsamt, med ett ganska tungt ”fall”. Dock är den rena effekten inte alls bestående – redan efter en halv dag börjar håret kännas fett invid hårbotten och i behov av en ny tvätt. Längderna däremot ser friska och välmående ut.

Sammanfattning/omdöme: Tyvärr passar detta schampoo och balsam inte till min hårbotten. Längderna mår bra av produkterna, men hårbotten blir fort fet vilket gör att håret känns i behov av en ny tvätt. Jag tyckte dessutom att balsamet inte riktigt var tillräckligt för mitt långa hår som var förvånansvärt svårt att reda ut efter tvätt. Jag kan däremot tänka mig att detta passar utmärkt till ett kort – halvlångt hår och en känslig/torr hårbotten. Doften är däremot underbart fräsch och om det kom en formula för mer normalt – fett hår och/eller platt hår utan volym skulle jag gärna testa, det skulle säkerligen passa mitt hår betydligt bättre.

Vad tycker du?

