Too Faced Shadow Insurance

Jag var så ivrig över att få prova Shadow Insurance från Too Faced, och att det kommer en recension efter bara en dag är enbart för att jag är så himla nöjd med den! Om jag skulle tycka att den funkar sämre under lösa skuggor, vilket jag inte testat ännu, så får jag väl återkomma. Men nu, över till mitt smått lyriska omdöme…

Såhär står det på kartongen:

Your full-coverage insurance policy against all fading, creasing, melting, blurring, oil-slicked shadow disasters. Our silicone based eye shadow primer transforms any eye shadow into a perfectly blendable, color-drenched, intensified, version of its self, and locks it down until you take it off. Our skin soothing formula evens out the skin tone and smoothes out lines while it secures a barrier between the oils of your skin and makeup so shadow catastrophes will be a part of your past.

Användning: När jag först applicerade Shadow Insurance tyckte jag att den kändes alldeles för blöt för att kunna funka som primer. Den har en mjuk och skön konsistens och glider lätt ut över huden på ögonlocket, men precis när den applicerats känns den väldigt klistrig. Men, efter ett par minuter torkar den till litegrann och känns då mycket bättre i konsistensen. Skuggorna får en mer intensiv färg när de appliceras ovanpå och trots att den är lite klistrig och liksom suger fast skuggan är det ändå förvånansvärt lätt att sudda och mjuka upp kanter och övergångar mellan skuggorna.

Effekt: Lever den upp till vad man bör förvänta sig av en ögonskuggsbas då? Ja absolut! Skuggorna sitter på plats hela dagen utan minsta antydan till att sätta sig i vecken. Om det är nyhetens behag eller inte tänker jag inte analysera, men den här känns till och med bättre än min trotjänare från Lumene som hittills har varit oslagbar i mitt tycke när det gäller hållbarhet. En annan sak, bortsett från att den får makeupen att sitta på plats, som gör att jag gillar denna bättre än Lumenes är att den ger en lite mer klistrig yta som är lättare att fästa lösa pigment på. Med Lumenes ögonskuggsbas vill jag gärna ha en krämskugga ovanpå för att få det lite mer klistrigt.

Sammanfattning/omdöme: En dryg och effektiv ögonskuggsbas som håller pressade och lösa ögonskuggor på plats samt intensifierar färgerna. Hygieniskt förpackad i tub vilket minimerar riskerna att bakterier ska följa med produkten ner i förpackningen. Tubförpackningen gör det också enkelt att få ut det sista (något jag vet är svårt med t ex Urban Decay Potion Primers förpackning). Litet minus dock för priset, en tub kostar runt 200 kr vilket är ungefär det dubbla mot vad t ex Lumenes primer kostar.

5 reaktioner på ”Too Faced Shadow Insurance

  1. Enligt din beskrivning låter den (förutom prismässigt) perfekt för mig. Har precis samma uppfattning om Lumenes primer.

  2. Åh PUSS på dig för den snabba recensionen. Jag kommer lätt byta ut min Lumene primer mot denna nästa gång jag är i stan.

  3. mimmi: ah, där ser man! Ja, den är ju lite dyrare som sagt, men jag tror faktiskt att förpackningen är lite större!Tina: vassego! Den gick liksom inte att hålla på det eftersom jag blev helt lyrisk efter bara en dags användning! :-)Sminkjante: ja, jag har förstått att UDPP:s förpackning är riktigt dålig. Tub rules!Inthemake: Kul att du tycker det!

Vad tycker du?

