Fråga makeupoholic: ögoncrème

En läsare frågade vid vilken ålder man behöver börja med ögoncème.

Nu är ju inte jag någon hudterapeut men jag skulle säga att det inte beror så mycket på ålder utan mer på hudtyp och hur man sköter sin hy i övrigt. Till exempel, om du har väldigt torr hy och har behov av att smörja ansiktet så kan det vara värt att fundera över en återfuktande gel eller crème för ögonpartiet också. Om du använder mycket makeup och därmed också både ögonmakeupremover och/eller annan form av rengöring kan det också vara bra att tänka på att även återfukta huden runt ögonen efter rengöringen för att undvika torrhetsrynkor i framtiden.

Om man läser vad skönhetsgurun Paula Begoun skriver om ögoncrèmer är det däremot en myt att huden runt ögonen kräver andra typer av crèmer. Huruvida det är sant eller inte kan jag inte avgöra men jag tycker själv att det känns bra att ha en lite lättare gelcrème runt ögonen; dels för att en sådan snabbare går in i huden och även för att jag upplever att jag ibland kan bli irriterad i ögonen av lite kraftigare ögoncrèmer. I övrigt kan det mycket väl vara så att ögoncrème är skönhetsindustrins utmärkta sätt att ta mycket bra betalt för en mycket liten mängd crème i en liten exklusiv burk eller tub, trots att innehållet kanske inte skiljer sig så fasligt mycket från samma märkes vanliga ansiktscrèmer.

Det man ska tänka på när man applicerar sin ögoncrème är att inte lägga den för nära själva ögat. Ett bra riktmärke är att lägga den längs ögonhålans kant, inte längre in, för att undvika att få crème och därmed också irritation i ögat. Fokusera på huden under ögat, börja på ögonhålans kant längst ut mot yttre ögonvrå och klappa in crèmen med ringfingertoppen längs ögonhålans kant hela vägen in mot näsroten. Jag brukar helt undvika ögoncrème på själva ögonlocket – det gör det i princip omöljligt att få makeupen att sitta, hur bra primer jag än har.

Om du är ung och/eller inte har några som helst ålderstecken i hyn runt ögonen skulle jag rekommendera en lätt fuktgivande gel eller crème, de flesta märken har någon variant. Sedan finns det ju massvis med olika typer av ögoncrèmer som både vårdar, skyddar och motverkar ålderstecken, allt efter vilka behov man har.

Lycka till i crèmedjungeln!

4 reaktioner på ”Fråga makeupoholic: ögoncrème

  1. Måste bara kommentera appliceringen du beskrev eftersom jag själv är utbildad hudterapeut. Ögonkräm skall alltd apliceras med mycket lätta drag inifrån och ut för att inte orsaka svullnad. Och ögonkräm skall i regel användas från ca. 20 års ålder.

  2. Anonym: Ah, där ser man, man lär sig något nytt varje dag! Utifrån och in är något jag har med mig från en av mina första besök hos hudterapeut, dags att uppdatera nu med andra ord 🙂

  3. Jag måste kommentera det att ögoncremer inte skiljer sig så mkt från märkenas ansiktskrämer…det gör de!! Speciellt om vi pratar om aktiva cremer, de för ansiktet har en annan styrka än ögoncremerna…Själv började jag använda ögoncreme väldigt tidigt o det har gett resultat skulle jag vilja säga 😉 så från 20 o uppåt låter vettigt. Om man inte vill se ut som ett russin vid 40 alltså 🙂

  4. CC: Jag kan inte argumentera emot i frågan om vad ögoncrèmer vs. vanliga ansiktscrèmer innehåller eftersom jag inte granskat innehållsförteckningarna men jag kan tänka mig att det blir skillnad när det kommer till mer aktiva crèmer.

Vad tycker du?

