Apoliva hudvård för ansiktet

Under snart fyra veckors tid har jag låtit Apolivas hudvårdsprodukter för ansiktet invaderat min hylla i badrumsskåpet. Jag har testat följande produkter:


Rengöringslotion för normal/torr hy: Rengöringslotionen används för att rengöra ansiktet från makeup och smuts. Innehåller en kombination av oljor. Fräscha upp med ett återfuktande Apoliva ansiktsvatten efteråt.

Ansiktsvatten för normal/torr hy: Ett ansiktsvatten utan alkohol, används i ansiktet för att fräscha upp och ta bort de sista makeup och smutsrester efter rengöring. Innehåller bl a mjukgörande och återfuktande panthenol och glycerin.

Dagcrème för normal/torr hy: En ansiktskräm som är speciellt framtagen för torr hud och gör att huden behåller sin mjukhet och spänst. Ansiktskrämen är baserad på milda och välbeprövade ingredienser. Innehåller bla glycerin och panthenol som är fuktighetsbevarande och mjukgörande rapsolja. Innehåller även antioxidanten vitamin E som verkar skyddande.

Dagcrème för normal/fet hy: En lätt gelcreme med mjukgörande och fuktighetsbevarande egenskaper. Innehåller mjukgörande oljor bla rapsolja och glycerin som verkar fuktgivande och mjukgörande samt fuktgivande betain från sockerbetan. Innehåller även skyddande vitamin E.

Nattcrème för normal/torr hy: Den här cremen revitaliserar och återfuktar ansiktet på ett skönt sätt under natten. Den innehåller återfuktande hyaluronsyra och glycerin samt skyddande vitamin E. Krämens mjukgörande egenskaper kommer från vegetabiliska oljor bla rapsolja.

Ögoncrème: Apoliva ögoncreme används morgon och kväll för att återfukta och revitalisera huden kring ögonen. Innehåller hyaluronsyra som är en naturlig återfuktare för huden och som bygger upp hudens elasticitet. Vitamin E har återuppbyggande egenskaper och är en antioxidant.Krämens mjukgörande egenskaper kommer från vegetabiliska oljor bla rapsolja.

Användning: Jag har i ungefär fyra veckors tid använt rengöring och ansiktsvatten både morgon och kväll, dag-/nattcrèmen samt ögoncrèmen. Båda dagcrèmerna och nattcrèmen fick jag från Apoliva för att prova på, övriga produkter har jag kompletterat med själv. Med tanke på att jag varit väldigt nöjd med kroppsvården förväntade jag mig att detta också skulle fungera tillfredsställande. Jag förväntade mig kanske inga underverk, men att det skulle vara funktionellt och hålla min hy lagom återfuktad.

Jag skulle själv beskriva min hy som normal/torr och reaktiv/känslig, så jag började med dagcrèmen för normal/torr hy. Efter två veckor var jag tvungen att byta och gå över till den för normal/fet hy istället, för min hy kändes väldigt oljig och fet hela dagen efter att jag smörjt mig. Det är lite bättre i och med att jag gått över till en lättare dagcrème, men fortfarande blir jag blank i ansiktet ganska snabbt, något som aldrig brukar hända annars. Jag har faktiskt nu efter fyra veckor börjat få finnar i ansiktet, något jag i princip aldrig haft. I och med att jag gick från Dr Hauschka vars koncept bygger på helt fettfri nattvård tror jag att min hy blev en smula chockad när jag började smörja mig med den här ganska kraftiga nattcrèmen varje kväll och min hy känns ganska fet när jag vaknar på morgonen. Ögoncrèmen är jag inte heller nöjd med – jag blir kletig och lite irriterad i ögonen under dagen och jag tycker faktiskt också att makeupen glider runt lite på ögonlocken nu vilket den aldrig brukar göra. Rengöringen tycker jag bra om – mjölken rengör skonsamt och utan att torka ut huden och ansiktsvattnet fräschar upp bra men även det utan att torka ut.

Sammanfattning/omdöme: Dessa produkter, framför allt crèmerna, är för kraftiga och/eller för feta för min hy och funkar därför inte alls. Trots att jag i grunden har torr hy får jag finnar och blank hy av de här produkterna och jag kommer därför att avbryta användandet helt nu. Den enda fördelen jag ser med produktserien är att min känsliga och reaktiva hy inte har reagerat med varken klåda eller utslag, så produkterna är i alla fall milda och skonsamma.

6 reaktioner på ”Apoliva hudvård för ansiktet

  1. försöker själv hitta bra krämer för mitt ansikte.. inte hittat någon jag fastnat för ännu 😦 måste ha något, det börja bli kris! haha kram malin

  2. Emelie: ah, där ser man! Ja den tyckte jag var helt OK den också.Johanna: vad skönt att det inte bara var jag. Jag kan tänka mig att det funkar om man har extremt torr hy.Malin: hoppas att du får tag på något som funkar!!Daniella: det är klart att det går bra, vad trevligt att du sade till!

Vad tycker du?

