Fråga makeupoholic: applicering av lösa ögonskuggor

En läsare frågade följande:

När man använder lösa skuggor, skall man då använda en fuktig pensel? Jag har själv lösa skuggor från Everyday minerals men tycker de är svåra att applicera. Använder man den som den är tycker jag mest det ”smular” och använder man en blöt pensel är det svårt att få det jämt. Har du några tips på hur man bäst använder dessa lösa skuggor? Har många skuggor som jag alrig använt pga detta…

Jag vet att det är många som använder en fuktad pensel vid applicering av lösa skuggor men jag har aldrig tyckt att det fungerar bra. Mina bästa tips är istllet primer, ”klister” och teknik!

Grunda först med en ögonskuggsprimer för att få en jämn och slät yta för makeupen. Primern gör också att makeupen håller längre utan att lägga sig i ögonlockets veck. Jag använder Lumenes ögonskuggsprimer men det finns flera andra på marknaden. Jag applicerar en knappnålsstor klick med hjälp av ringfingret över hela ögonlocket.

För att få de lösa skuggorna att fastna ordentligt krävs ett lite klistrigt underlag. Jag använder en krämskugga, till exempel Clarins soft cream eye shadow eller Nivea Beauté creamy metal eye shadow, eller en crèmehighlighter, FACE Dignity, för att få till den här ytan. Även här använder jag fingret för att applicera och jag brukar lägga krämskuggan på hela det rörliga locket och en liten bit upp över globlinjen.

När jag lägger en lös skugga använder jag inte alls samma teknik som när jag lägger en pressad. Jag undviker helt svepande rörelser utan trycker istället fast pigmentet på locket genom att dutta. Om man borstar med svepande rörelser är det lätt hänt att man bara borstar bort det finkorniga pigmentet med resultatet att det mesta ligger utspritt på kindbenen. Enklast är att använda en medelstor platt oval pensel med ganska mjuka strån; kortklippta penslar och/eller för hårda strån sprätter bara iväg pigmentet tycker jag.

4 thoughts on “Fråga makeupoholic: applicering av lösa ögonskuggor

  1. När jag fick hem mina första skuggor från MAD var jag beredd att ge upp. Jag fick inte alls skuggorna att fästa. Men efter lite träning så fungerade det. Jag vet egentligen inte vad jag gjorde för att få det att fungera. Helt klart var det värt all möda. Jag älskar lösa skuggor:)

  2. SaintBella: Hoppas att det är till nån hjälp!Laura: jag återkommer med ett svar i ett inlägg!Sminkjante: åh, jag känner igen det där! Och visst är det mödan värt, det är nåt speciellt med lösa skuggor!

Vad tycker du?

