Veckans bloggtema: Budget vs. lyx

Veckotemat för PRET-tys skönhetsbloggar är budget vs. lyx, ett tema som Sminkan står för.

Å ena sidan gillar jag att testa budgetprodukter eftersom de ofta är lika bra som de dyrare varianterna och då ser jag absolut ingen mening med att köpa dyrt ”bara för att”. Lyx för mig har inte så mycket med prislappen att göra utan handlar ofta mer om till exempel konsistens, doft och förpackning, vilket kanske snarare är en fråga om kvalitet än om lyx. En annan aspekt som gör att en produkt känns lyxig för mig är om den medför att jag lägger tid på mig själv, vilket för tankarna till exempelvis ansiktsmasker och inpackningar. Om jag ser till den ekonomiska aspekten satsar jag gärna lite extra på hudvård medan jag gärna letar bra budgetalternativ när det gäller ögonskuggor och pennor. Men till sist skulle jag nog ändå säga att mina lyxprodukter inte är så överdrivet exklusiva – det är inte direkt några 1500-kronorscrèmer.

Några av mina absoluta favoritprodukter som jag använder dagligen är riktiga budgetfynd, till exempel:

Eyebrow color by H&M – två användbara nyanser av brynskugga! Jag använder den ljusare på sommaren, den mörkare på vintern och blandar dem i övergången för att få till en nyans som passar mina färger.

Lumene eyebrow control – ett vax som håller är lätt att dosera och som håller ögonbrynen på plats hela dagen utan att vare sig flaga eller ge ett wetlook-resultat.

Lumene eye makeup base – behöver nog ingen ytterligare presentation. Du som läser bloggen regelbundet vet att jag använder den varje dag, för att få en hållbar ögonmakeup.

Eyeliner by H&M – fantastiskt bra ögonpennor både för att fylla i mellan fransrötterna för att ge intryck av tätare fransar och även för att applicera längs med övre fransrad. Bra färgintensitet och hållbarhet samt lagom mjuk!

Andra budgetfavoriter är till exempel en mild och skonsam duschcrème och bodylotion samt faktiskt alla mina ögonskuggssamples som är rena rama fynden om man räknar ut vad de kostar styck när man beställer dem.

Det här är lyx för mig:

Estée Lauder Idealist – en ”askungencrème” som man lägger under sin dagcrème. Idealist avlägsnar döda hudceller samt reducerar ansamling av överskottsfett i porerna. Den motverkar ojämn och fnasig hy med hjälp av glukosamin som fungerar som en lätt kemisk exfoliering och gör att porerna ser mindre ut; både rent optiskt men verkar också på lång sikt för att minska porernas storlek genom att lösa upp smuts och död hud som täpper igen porerna. Resultatet blir en jämnare och slätare hy och även en mer hållbar makeup.

Decléor Aromessence lip balm – ett vårdande läppbalsam som baseras på essentiella oljor från kanel, citron och vanilj. Förutom att mjukgöra och vårda hjälper detta läppbalsam till att läka mindre sår och är antibakteriellt.

Dr Hauschka Ögonkräm – innehåller olja från avocado, macadamianöt och havtorn som skyddar, gör huden smidig och bibehåller elasticitet och spänst samt rosenvatten och extrakt från malva och ringblomma som ger en uppfräschande och fuktbevarande effekt.

Dr Hauschka Ansiktsmask ros – en stärkande och vårdande ansiktsmask som även kan användas som extra skydd under den vanliga dagcrèmen på vinterhalvåret.

Andra produkter som känns lite lyxiga kan till exempel vara en väldoftande kroppsolja eller en ny parfym.

2 reaktioner på ”Veckans bloggtema: Budget vs. lyx

  1. Bra inlägg! Lyx behöver inte alltid vara dyrt. Tyvärr är det ofta det 😛 men jag ser ändå lyxen i att tex. ha ett vackert lack på naglarna, om det är från H&M eller Lancome spelar ingen roll =)

  2. SaintBella: tack, vad kul att höra! Nä precis, det är inte så ofta det bara handlar om pengarna. Men väl det omvända; om det är något man gärna velat ha men väntat länge med att köpa pga ett högt pris så känns det onekligen ofta lyxigt att använda produkten sedan.

Vad tycker du?

