Makeupoholics arsenal av läppvårdsprodukter

Nu under vinterhalvåret ökar användningen av vårdande produkter för läpparna markant, i alla fall hos mig. Jag har en hel bunt olika läppvårdande produkter som jag sprider ut lite överallt både hemma och i väskor och jackfickor. Ändå lyckas jag titt som tätt springa hemifrån utan att få med mig något läppsmörj vilket gör att min samling stadigt växer.

Mest förtjust är jag generellt i produkter på burk. Egentligen är det väl mindre hygieniskt eftersom man är och petar med fingrarna i burken, men samtidigt brukar de vara lite ”lösare” i konsistensen och gå in lättare i huden. Men även om jag föredrar läppbalsam på burk är ju stiften lättare att ta med. Största nackdelen med produkterna i stiftform är att det ofta känns som att de bara lägger sig ovanpå läpparna, utan att gå in i huden och göra nytta, även om det såklart finns undantag.

Här är några av mina läppvårdande produkter:

Min absoluta favorit bland läpprodukterna är Dr Hauschka Läppbalsam [1]. Det är ett fylligt och krämigt läppbalsam med en mild rosdoft och med ingredienser som återfuktar, stärker och skyddar läpparna. Det är framför allt detta jag tar till om läpparna blivit riktigt torra och fnasiga, då smörjer jag läpparna flera gånger per dag och rikligt på kvällen innan jag lägger mig.

Ett annat riktigt bra läppbalsam är Decléor Aromessence lip balm [2] som baseras på essentiella oljor från kanel, citron och vanilj. Förutom att mjukgöra och vårda hjälper detta läppbalsam till att läka mindre sår och är antibakteriellt.

Eucerin Lip repair [3] är ett sånt där halvflytande läppbalsam i tub som är extremt vårdande och fungerar bra för att läka spruckna och torra läppar. Det innehåller fuktgivande ämnen samt vitamin C och E. Det här har varit en favorit i många år som dunderkur om läpparna är extremt nariga. Förpackningen gör också att detta är smidigare att ta med än burkvarianterna.

Smith’s Rosebud salve [4] är nyast i samlingen och vad jag tycker om detta har jag som sagt inte riktigt bestämt mig för.

Nivea Lip effect Q10 plus [5] är en riktigt bra budgetprodukt för mjuka och återfuktade läppar! Jag vet inte om det lever upp till den föryngrande effekt som utlovas, men läpparna känns otroligt återfuktade och mjuka, och effekten sitter i länge.

Dr Hauschka läppvårdsstift [6] med jojobavax och sheasmör skyddar och återfuktar läpparna. När man applicerar detta känns det lite som att det ”smälter” på läpparna, vilket gör att det också går in i huden bra.

Decléor lip stick [7] är ytterligare en produkt som jag gillar trots stiftformen. Även detta är mjukt i konsistensen och går in i huden bra. Det här stiftet ger fukt, näring och skydd och fungerar ypperligt att använda under läppstift.

En riktig klassiker är Försvarets hudsalva [8]. Det var väldigt länge sedan jag använde det men när det kom i rosa cammo-förpackning kunde jag inte motstå den. Försvarets hudsalva är helt vattenfri vilket gör den till ett bra alternativ om det är riktigt kallt, till exempel när man är på skidsemester, då man kan använda den utan att riskera att kapsla in vatten och få förfrysningsskador.

Weleda Everon Lip salve [9] innehåller bland annat naturliga vaxer och ska enligt utsago både lugna om man till exempel blivit uttorkad och skydda om man utsätts för väder och vind. Dock tycker jag att det här stiftet är alldeles för hårt, det känns knappt som att man får något på läpparna och det känns mest som att man får ett lager hårt vax som ligger ovanpå läpparna.

Jag får avsluta med ett bottennapp, Vera by CCS Lip conditioner [10], ett cerat med Aloe Vera. Det här ska återfukta och skydda mot väder och vind men även detta är väldigt hårt och lägger sig bara ovanpå läpparna och känns läskigt.

Vilken är din absoluta favoritprodukt för läpparna? Har du en speciell favvo som du har i flera exemplar, eller är du som jag som köper diverse olika och sprider ut?

6 reaktioner på ”Makeupoholics arsenal av läppvårdsprodukter

  1. Ojojoj, jag som tycker att läppbalsamet från vera by ccs är det bästa som hänt.alla tycker väl olika 🙂 och det är ju bra det.

  2. Vera by ccs är min självklara favorit, och du måste fått ett dåligt stift för hårt är det sista jag upplevde det.

  3. Sjukt bra inlägg! Det här är ju sånt man inte tänker så mycket på att läsa recensioner om. Men … jättebra! Min favorit är ACO-stiftet som finns på Apoteket. Men det är mest för att jag inte testat så mycket. Carmex också, iofs! Men det är inte varje dag jag uppskattar doften och känslan. Jo, förresten, det gör jag. 😉

  4. Amanda: hm, där ser man! Ja, man är ju olika, jag tycker att det påminner väldigt mycket om de ”vanliga” ceraten som nueva och lypsyl och dem har jag aldrig varit förtjust i.Sannie: hårt kanske är ett konstigt uttryck men jag tycker att det är vaxigt och liksom bara lägger sig ovanpå. Det KAN vara ett måndagsexemplar, men som jag skrev till Amanda så påminner det mig väldigt mkt om andra cerat som jag inte heller varit förtjust i.Marie: tack, vad kul att höra att du uppskattar inlägget! Carmex har jag faktiskt aldrig provat!

Vad tycker du?

