Thann Aromatic Wood bad- och massageolja

En av de produkter som ingick i det resekit jag fick efter att ha besökt Thann Sanctuary var en flaska Aromatic Wood bad- och massageolja.

Oljan bekrivs såhär: En ljuvlig bad- och massageolja som förenar det bästa från risolja och essentiella oljor. Risoljan är rik på E-vitaminer som gör din hud mjuk samt tillför fukt. Rosmarin innehåller antioxidanter som skyddar huden mot fria radikaler. När du masserar in oljan i huden hjälper den till att reducera muskelvärk och smärtor.

Applicering: Som framgår av beskrivningen kan oljan användas till exempel vid massage eller i badet. Min hy har tendenser att bli torr och det blir extra illa såhär på vinterhalvåret, därför har jag testat att använda den här oljan som återfuktare efter duschen, istället för att smörja mig med bodylotion. Jag klappar in en liten mängd olja i huden medan den fortfarande är fuktig och klappar sedan huden torr.

Effekt: Jag har använt oljan efter duschen fem gånger i sträck nu och är väldigt nöjd med den. Om jag ska sammanfatta fördelarna:

  • Oljan går snabbt in i huden som inte känns varken kladdig eller oljig efteråt.
  • Oljan är extremt dryg. Min flaska är en liten reseförpackning på 60 ml och det syns tydligt på bilden hur mycket olja som är kvar. En väldigt liten mängd räcker till hela kroppen.
  • Huden känns märkbart återfuktad, inte bara direkt efteråt utan jag märker även av en mer långvarig effekt. Jag brukar i vanliga fall ha lätt att få hy som blir torr och kliar på vinterhalvåret men har inte alls det problemet nu.
  • Det går mycket snabbare att svepa med oljan över huden än att smörja sig med bodylotion!
  • Oljan efterlämnar en behaglig och fräsch doft som mattas ganska snabbt och därmed inte konkurrerar med eventuell parfym.

Sammanfattning/omdöme: Thann bad- och massageolja känns som en riktig multiprodukt som kan användas både vid massage, i badet och istället för bodylotion. Den är dryg och har en fräsch och god doft som inte är alltför påträngande. När min reseförpackning är slut kommer jag definitivt att införskaffa en fullstor flaska av den här oljan. Ett extra plus i kanten för att både innehållet och förpackningen är miljövänligt samt företagets etiska ställningstagande mot till exempel barnarbete.

Vad tycker du?

