The Jessica System

Idag gick jag förbi nagelsalongen Posh i Forum Nacka och sneglade reflexmässigt in. Där på hyllorna såg jag rader med flaskor från ett nagellacksmärke som jag inte kunde identifiera på håll. När jag kom närmre såg jag att det stod Jessica på flaskorna och ni har säkert vid det här laget listat ut att det även är mitt namn. Därför kunde jag inte låta bli att fråga ut den trevliga nagelteknologen Tanja om märket, som jag mitt nagellacksintresse till trots aldrig varken sett eller hört om.

Jessica Cosmetics är ett amerikanskt märke som har ett system för nagelvård som innebär att man skräddarsyr val av produkter utifrån vad man har för nageltyp, precis som man brukar välja hudvård utifrån hudtyp. Det bygger på att man stärker och vårdar den naturliga nageln istället för att använda material för att bygga upp en konstgjord nagel. Därför finns det i sortimentet ett antal vårdande baslack beroende på vad man har för problem, till exempel torra naglar, naglar som spricker, skivar sig, växer dåligt, etc. Exempel på andra produkter är olika varianter på topplack, nagelolja, nagelbandscrème och handcrème. Självklart också nagellack, som finns i två storlekar och som innehåller A- och D-vitamin. Nagellack och andra nagelvårdsprodukter från Jessica Cosmetics finns ännu på väldigt få ställen i Sverige, i Posh i Nacka Forum är enligt egen utsago i dagsläget ensamma om detta märke i stockholmsområdet.

Tanja gjorde sedan en Jessica-manikyr på mig, som inleds med en nagelanalys för att identifiera min nageltyp. Mitt stora nagelproblem, som jag redan kände till själv, är att naglarna skivar sig och där fick jag genast lära mig en massa nytt om hur man ska sköta sådana naglar. Jag fick också veta att jag har väldigt hårda naglar, något jag inte var medveten om sedan innan. Såhär blev slutresultatet, efter att mina korta stumpar till naglar lackats med ett snyggt mörkt rödbrunt skimmerlack som jag inte minns namnet på:


Några saker jag lärde mig att jag ska sluta med är: att peta bort skräp under naglarna med en orangepinne, att använda en polerfil för att få bort ojämnheter när mina naglar skivat sig samt att använda nagelstärkare, det är tydligen helt fel till mina naglar som är hårda men skivar sig.

Underlacket som lämpar sig vid skivade naglar heter Fusion och ”limmar ihop” nagelns lager och hjälper på så sätt till att hindra skivningen från att breda ut sig. Tyvärr var Fusion slut, men jag köpte i alla fall några nagellack:

Palladium (champagnefärgat skimmerlack), Merlot (klassiskt rött crèmelack), Hologram top coat Silver, Moon Bean (svart med skimmerpartiklar), Leprechaun (grönt skimmerlack) och Hot Fudge (kallt brunt skimmerlack).

Tack till Tanja för manikyren! Ett tips är att kolla in Jessica-lacken om du har vägarna förbi Posh nagelbutik i Forum Nacka!

8 reaktioner på ”The Jessica System

  1. Oj! Det där med analys verkade riktigt intressant! Undrar om man kan få något liknande när man ska på manikyr i Tallinn till helgen… *hm* Jätte fint lack =D Synd man bor så långt från Nacka!

  2. rm: tackCatharina: ja, visst gör det, när man hör det känns det ju så självklart att angripa även naglar och nagelproblem ur det perspektivet…Fåfängan: tack! Jag tror att det är extremt vanligt med naglar som skivar sig, jag trodde dock att man helt enkelt får leva med det men det går visst att göra nåt åt det, i alla fall enligt det här konceptet. Återstår att se om det funkar också.

  3. Jag har ett jättefint blått nagellack från Jessica. Bra kvalitet. Hade dock ingen aning om att de gick att köpa i Stockholm.

  4. Sminkan: där ser man, kul! De har inte funnits att köpa förräns väldigt nyligen om jag förstod tjejen på Posh nagelbutik rätt!

  5. Anonym: i mitt fall handlar det om att jag brukar använda en polerfil för att få bort den ojämna ytan som blir efter att en nagel skivat sig. Dels blir nageln tunnare av polerfilandet (vilket jag visste men struntade i) och dels gör det att skivningen fortsätter att breda ut sig (vilket jag inte visste men fick lära mig av nagelterapeuten). Men rätt använd är det väl inget fel på att använda en polerfi, om man gör det med måtta 🙂

Vad tycker du?

