Fråga makeupoholic: färger till bruna och gröna ögon

Jag fick den här frågan från en läsare:

Tänkte bara fråga om du kunde ge lite tips på färger som passar på ögonskuggor för oss med bruna eller brun-gröna ögon? Du ser alltid jättefin ut i alla färger du testar! Känns som att det bara skär sig mot min ögonfärg när jag ska göra det dock…

Med risk för att låta tråkig vill jag börja med att säga att jag inte tycker att man ska hänga upp sig för mycket på sin ögonfärg när man väljer färger på ögonskuggor. Jag tror att man behöver prova sig fram och att man ska vara lyhörd för vilka färger man instinktivt dras till. Titta på färger du tycker är fina och prova om du trivs i dem!

Vill man framhäva sin egen ögonfärg kan man utgå från grundregeln att kontrastfärger framhäver varandra och rött är ju kontrastfärg till grönt. En brun färg som har en röd underton, det vill säga en lite kopprig brun, bör lyfta fram gröna ögon bättre än en mer mässingsgul brun. Kikar man på lila framhäver troligtvis en lila som drar åt rött de gröna ögonen bättre än en lila som drar åt blått.

Om man ändå vill ha lite vägledning i vart man ska börja sin jakt på ögonskuggor då? Personligen tycker jag att brunögda passar väldigt bra i det mesta… Bronziga och gröna toner är väldigt fint men även mer färgstarka ögonskuggor som turkos, lila och rosa. Vill man ha en neutral look tycker jag att det blir intressant med grå eller gråbruna toner till bruna ögon. Till gröna ögon tycker jag att det är extra fint med lila nyanser, gärna mörka mustiga som plommon och aubergine, med röda undertoner. Olika nyanser av rosa lyfter också fram gröna ögon fint.

3 thoughts on “Fråga makeupoholic: färger till bruna och gröna ögon

  1. Hej!Inget är rätt eller fel, men jag tänkte berätta vad en MUA på Bobbi Brown sa till mig. Jag har varm hudton och brun/gröna ögon. MUA:n tyckte att jag skulle ha kalla färger, som tex lila eller kalla nyanser av brun/beige/grå (dvs utan röda toner i). På mig stämmer det bra, för om jag tex har brun ögonskugga med mycket rött i ser mina ögon bara röda och trötta ut. Bäst är väl att prova sig fram.Tack för en bra blogg!MVH, Elin

  2. Elin: Nä, det finns ju inget ”facit” för vad alla med en viss färg passar i. Som jag skrev inledningsvis – det bästa är att prova sig fram och känna efter vad man trivs i, resten är ju mer generellt. Det finns lite knep för att undvika röda ögon-effekten när man använder ögonskuggor med röda undertoner, jag har skrivit lite om dem i ett tidigare inlägg: http://makeupoholic.blogspot.com/2008/11/gon-i-persikorosa-och-vinrtt.html

  3. Ville bara börja med att jag är jätte förtjust i din blogg. Den får mig verkligen att vilja exprimentera mer med färger till ögonen. Dock äger jag nästan inga ögonskuggor, så det står på julklappslistan. Själv har jag gröna ögon och har lite svårt för vissa färger som ex blå, fast jag så gärna skulle vilja sminka mig i blåa färger. Så ditt tips till gröna ögon är alltså: framförallt lila?🙂 / Jessica

Vad tycker du?

