Dr Hauschka Ansiktsmask Ros

Nu på vintern när luften är både kall och torr brukar min känsliga hy behöva lite extra skydd. Tidigare har jag bytt upp mig till en lite kraftigare dagcrème men nu när jag kör Dr Hauschkas hudvård bestämde jag mig för att prova Dr Hauschka Ansiktsmask Ros.

Ansiktsmasken beskrivs såhär:

Ansiktsmask Ros är speciellt komponerad för att stärka och föryngra mogen och fuktfattig hud. Rosenvatten, rosenvax, utdrag ur ros och eterisk olja av ros bildar den exklusiva basen i denna fint avstämda komposition. Den gräddigt cremiga konsistensen tas lätt upp av huden. Mandelolja, bivax och mangosmör fulländar tillsammans med rytmiserande utdrag av styvmorsviol och läkemalvadenna utsökt närande creme. Särskilt välgörande för den känsliga huden runt ögonen. Den mogna huden stimuleras och återfår sin elasticitet och lyster.

Applicering: Masken appliceras i hela ansiktet efter rengöring med rengöringsmjölk och efterföljande ansiktsvatten. Den kan, till skillnad från andra ansiktsmasker jag provat, även appliceras på huden runt ögonen, vilket känns bra då jag ofta kan känna mig torr där. Masken kan användas 1-2 gånger/vecka och ska verka i 20 minuter innan man försiktigt torkar av den med en fuktig varm handduk. Masken kan även användas under den vanliga dagcrèmen för att ge extra skydd mot väder och vind samt aktivera livlös och trött hy.

Effekt: Nu använder jag inte den här masken främst för sina vårdande egenskaper för mogen hy, utan mest för att den ska vara bra för torr och känslig dito, men det här blev kärlek direkt! Min hy är känslig och lättirriterad och jag får ofta rodnader i hyn om jag blir torr eller kall. Morgonen efter att jag applicerat masken vaknade jag med fantastiskt jämn hy, både i färg och textur och huden känns både skönt återfuktad. Det ska bli spännande att se om det blir någon ytterligare effekt efter mer långvarig och regelbunden användning.

Sammanfattning/omdöme: Min hy känns mer balanserad och ”lugnad” redan efter första användningen. Masken är dryg – en klick som två ärtor räcker utmärkt till hela ansiktet. Extra plus för trevlig doft, skön konsistens samt att masken även går att använda på huden närmast ögonen! Sist men inte minst känns det bra att den är ekologisk.

Vad tycker du?

