Fråga makeupoholic: foundations

En läsare undrar:

Vilken är den absolut bästa foundation du har provat (gärna isadora, maxfactor, nivea eller loreal)? Har du provat mineralfoundtaion från dessa märken? Hur var de isåfall?

En välgjord grund är sannerligen A och O i en snygg makeup och då är valet av foundation viktigt! Jag har alltid varit ombytlig och tyckt om att testa nya produkter så jag har hunnit prova både det ena och det andra, men för ungefär ett år sedan började jag använda mineralpuderfoundation från Eveyday Minerals och sedan dess använder jag i princip aldrig flytande foundation, men här kommer en liten minirecension av de som jag testat senast.

Mineralpuderfoundations

  • L’Oréal True Match Minerals är en löspuderfoundation bestående av mineraler till 95%. Jag var tyvärr inte alls nöjd med resultatet jag fick med denna foundation. Kakigt och onaturligt, och dessutom är borsten för hård, för liten och väldigt svår att använda när den sitter i locket (eftersom det bästa sättet att få upp lagom mycket puder i borsten är att skaka ut lite puder i locket och arbeta in det i borsten).
  • IsaDora mineral foundation powder är ett löspuder som består till 100% av mikropulveriserade mineraler. Jag upplevde denna foundation som ganska pudrig och tyckte inte att den smälte in i huden på ett bra sätt. Dessutom var täckningen väldigt dålig vilket gör det till en odryg produkt. IsaDoras egen kabukiborste var inte alls bra, den var vass och stickig och kan ha varit en del av orsaken till att slutresultatet inte kändes bra.
  • Everyday Minerals foundation är en ren mineralfoundation som består till 100% av mineraler. Den finns i olika formulas för olika hudtyper och täckningsgrad. Jag har testat Intensive, som ger ett lite mer täckande resultat, och Semi-matte, som ger en lite mattare yta. Båda dessa är dryga, lättjobbade, smälter in i huden fint och ger ett väldigt naturligt resultat.

Flytande foundations

  • Make Up Store liquid foundation är en lätt foundation med återfuktande egenskaper som innehåller olja. Den passar därför inte hud som har en tendens att bli fet, utan är mer lämplig för normal till torr hy. Det här är den bästa flytande foundation jag testat och jag upplever inte att den känns oljig. Den är lätt att applicera med ett jämnt och naturligt resultat och håller sig fin hela dagen.
  • L’Oréal true match foundation och Infallible foundation påminner mycket om varandra i formulan. Jag upplever att dessa är ganska tjocka och trögflytande vilket också gör dem ganska svårjobbade. Dessa båda innehåller silikon vilket gör dem svåra att applicera med en fuktad svamp som jag föredrar när det gäller flytande foundation. Istället får man applicera med fingrarna eller en torr svamp, något som ger ett mer täckande resultat. Jag gillar en foundation som inte känns på huden, det gör dessvärre de här.
  • Maybelline Affinitone foundation är en lättapplicerad foundation som ger en silkeslen hy. Affinitone ska passa alla hudtyper men jag tycker inte riktigt att den käns optimal till min lite torra hy utan jag tror att den funkar bättre på normal hy.
  • Nivea Beauté Beauty lift är en fyllig och krämig foundation med ljusreflekterande pigment. Hyn får en jämn och fin lyster och känns återfuktad och fräsch. Även den här kan vara lite svårapplicerad på grund av sin krämiga konsistens och det är lätt att få lite för mycket.

Övriga foundations

  • Max Factor miracle touch foundation kommer i en förpackning som ser ut som ett crèmepuder men när man applicerar den blir den i princip flytande. Den ger ett väldigt jämnt och fint resultat men kan vara lite trixig att jobba med. Innan man får kläm på hur den fungerar är det lätt att få lite för mycket och då känns det tyvärr bara tjockt och kakigt. Lite lite i taget och gärna med en lätt fuktad svamp. Extra plus för den behändiga förpackningen som gör den lätt att ta med.
  • Maybelline dream matte mousse foundation är en fluffig och krämig foundation på burk. Jag tilltalas av konsistensen men den passar tyvärr inte alls min torra hy. Har man normal hy eller blandhy kan jag tänka mig att den är jättebra, den ger ett matt och slikeslent resultat.
5 reaktioner på ”Fråga makeupoholic: foundations

  1. Hej! Tack för en jättebra blogg! Jag köpte för ett tag sedan en Twinkle Eye Shadow från Make Up Store i färgen Acacia, men har aldrig använt den för jag vet inte rikigt hur jag ska lägga på den. Tycker det blir för tydliga kanter eftersom den är svår att sudda ut.Har du något tips?Hälsningar Stina

  2. Intrtessant analys! 🙂 Har du testat Kanebo cream finish? Den är oerhört dryg och täcker samtidigt väldigt bra 🙂

  3. felicitas: vad roligt att du tycker att det är bra! Jag har varken testat eller hört nåt om TBS:s mineralfoundation. Säg till om du testar, jag är nyfiken själv!anonym: tack själv! Vet du, jag har faktiskt inte testat MUS:s twinkle eyeshadows, men jag har förstått det som att man för ett mer subtilt skimmer ska ta lite skugga på fingret och sedan trycka dit det på locket som man ska ha grundat med någon form av primer. Har dock inte testat själv…Dessi: vad bra att du tycker det! Nej, jag har inte testat den foundation du skriver om, men har hört mycket bra om Kanebo.

Vad tycker du?

