Fråga makeupoholic: ögonskuggsprimer för oljiga ögonlock

Vad kul, det har redan börjat rassla in frågor!

En läsare frågar följande:

Jag har oerhört oljiga ögonlock! Sen jag har börjat läsa din blogg har jag sett att du använder en ögonmakeup primer från Lumene, så jag köpte med den! Men men, den funkar si sådär på mina ögonlock, men vad tycker du jag ska göra? Jag tror inte jag har råd/lust att punga ut massa pengar för en ny 😦

För säkerhets skull ska jag börja med att säga att om du brukar applicera ögoncrème och/eller foundation på ögonlocken, sluta med det! Ögoncrème ska inte appliceras för nära ögat, ett bra riktmärke är att badda in den längs ögonhålans kant. Har man dessutom lite oljig hy på ögonlocken ska man vara extra försiktig med att applicera flera lager av produkter innan man lägger sin skugga, därför bör man även undvika foundation på ögonlocket.

Här är några andra knep att prova:

  • Tar du kanske för mycket av primern? Jag tar en liten klick ungefär som ett knappnålshuvud till varje ögonlock.
  • Låter du den torka till ordentligt innan du går på med skugga? Man kan behöva blunda en liten stund efter applicering och bara låta den torka.
  • Har du provat att svepa lite lite puder över ögonlocken efter att du lagt primern, innan du lägger ögonskuggan? Jag behöver inte själv göra det men jag vet att många behöver göra det för att få en matt yta att applicera skuggan på.

I värsta fall kanske inte Lumenes primer passar din hudtyp! Tyvärr har jag inga andra att rekommendera som jag testat själv eftersom den funkar klockrent på mig, men jag har hört mycket gott om Urban Decay Potion Primer.

7 reaktioner på ”Fråga makeupoholic: ögonskuggsprimer för oljiga ögonlock

  1. Har samma problem m oljiga ögonlock och rinnande ögonskugga, Lumene primer funkar inte på mig heller. Men det gör faktiskt Isadoras eyefix som kostar runt 90kr. Låt den torka först innan skuggan läggs på bara.

  2. sminkjante: ah, smart, fast det skulle dessvärre inte funka för mig själv då jag har både känsliga ögon och känslig hy, kan inte lämna kvar sådant på hyn ens om det är en sådan remover som inte ska behöva sköljas av. smultronstället: aha, där ser man! Jag har bara testat IsaDoras precis när det där med primer kom och då var den inte bra alls, men de har nog hunnit med en del produktutveckling sedan dess.johanna: kul, hoppas att tipsen är till någon hjälp!

  3. För mig var det tvärtom, jag la primern före grunden och du funkade det inte alls. Kan alltså vara problematiskt att pudra över primern…

  4. emma p: hm, men vad menar du med grunden då? Lade du även foundation över primern, eller bara lite puder för att fixera?

  5. Ska jag vara ärlig så kommer jag inte riktigt ihåg, det var ett tag sen. Puder var det definitivt, men kan ha varit foundation också, kan inte säga säkert tyvärr.

Vad tycker du?

