Fråga makeupoholic: startkit med makeup

Jag fick följande fråga:

Vilka produkter skulle du rekommendera till en halvnovis som vill ha ett startkit med allting som behövs för att lägga en makeup för ”normalt” bruk. Vilken primer, vilka skuggor, hur många, vilken ögonfransböjare, ögonbrynpenna? Kajal, borstar osv. En inköpslista för någon vars sminklåda ekar relativt tomt.

Oj oj, här finns det lika många svar som det finns sminkinnehavare, men jag ska försöka ge ett svar i alla fall – mitt! Först och främst måste man fundera över vad man vill åstadkomma med makeup. För enkelhets skull utgår jag ifrån att man i det här läget i första hand vill ha produkter för att kunna lägga en ganska naturlig makeup som framhäver de egna dragen, det är väl oftast där man börjar om man inte sminkar sig så mycket? Utifrån de premisserna finns det ett antal produkter som skulle hamna på min lista:

Concealer för att dölja mörka ringar under ögonen (concealer med rött i sig) och rodnader i hyn, t ex runt näsvingarna (concealer med gult eller grönt i sig). Concealer är svårt att få snyggt så om man verkligen inte behöver den är det nästan bättre att låta bli den helt. Om man behöver det är en concealerpalett med flera nyanser smart, då kan man blanda för att få rätt färg beroende på vad som ska täckas. Till exempel Make Up Store och Lumene har sådana paletter.

Foundation som är perfekt matchad till den egna hudtonen för att få en naturligt fräsch och jämn hy i hela ansiktet. Det finns olika typer av foundations, t ex flytande, i mousseform, i stiftform, crèmepuderofundation samt mineralpuderfoundation. För ett skirt och naturligt resultat skulle jag rekommendera en mineralpuderfoundation eller en lätt flytande foundation. Ett mer täckande resultat får man med till exempel en crèmepuderfoundation. Bra flytande foundations har t ex FACE Stockholm. Vill man testa mineralpuderfoundation rekommenderar jag Everyday Minerals, från vilket man kan beställa gratis provkit och därmed prova ut både nyans och formula som passar den egna hudtonen. För att applicera mineralpuderfoundation behövs även en kabukiborste, jag rekommenderar flat top brush från Everyday Minerals som ger ett otroligt jämnt och naturligt resultat.

Ett rouge för att skulptera ansiktets form och även för att ge lite extra färg. Såhär under vinterhalvåret bör man undvika rouge som drar åt brunt, det ser lätt bara smutsigt ut när hyn är lite ljusare. Istället är det bättre att satsa på ett ljust rouge i en kall rosa ton eller en lite varmare persikorosa beroende på vad man har för färger själv. FACE Stockholm har bra rouge i både matta och skimrande färger. Om man vill löpa linan ut med mineralmakeup har Everyday Minerals många fina nyanser och även dessa kan man beställa prover på.

Jag nämner puder även om jag nog tror att många inte använder puder i sin vardagsmakeup. Puder, antingen i pressad eller lös form, kan användas för att fixera makeupen och få den att hålla längre. Har man tendenser att få blanka partier framåt eftermiddagen kan det vara bra att applicera lite puder på t ex näsan och i pannan. Jag är själv inte så bevandrad i puderutbudet då jag inte använt puder över huvud taget innan jag började använda mineralpuderfoundation och tillhörande finishing powder från Everyday Minerals.

En ögonbrynskugga är bra att ha om man behöver förstärka de egna brynens färg. Jag föredrar skugga framför ögonbrynspenna då jag tycker att det ger ett mjukare och mer naturligt resultat plus att färgen hamnar på stråna istället för på huden som det lätt blir om man använder penna. En prisvärd variant är Eyebrow Color by H&M som är en duoskugga med två nyanser. Den medföljande lilla applikatorn är däremot inte särskilt bra, istället rekommenderar jag ögonbrynspenseln från Kicks professional, en platt snedställd borste som är lätt att jobba med.

Om man behöver hjälp att hålla brynen på plats kan man antingen köra med lite hårspray eller hårvax på en tvättad mascaraborste eller köpa en speciell bryngelé eller ett brynvax. Jag gillar Lumene Eyebrow control som är ett vax.

En ögonskuggsprimer är bra att ha om man ska ha ögonskugga. Den jämnar ut hudtonen på ögonlocket för ett mer jämnt resultat och gör att ögonskuggan sitter där den ska, utan att lägga sig i ögonlockets veck. Den som följt bloggen tidigare har väl inte undgått att min favorit är Lumenes eye makeup base.

Sedan till ögonskuggan. Helmatt, pärlemorskimrande, glittrig, pressad, lös eller i crèmeform? Här finns det många val att göra och det är väldigt individuellt vad man vill ha. Om man skulle köpa sina första ögonskuggor och vill ha en ganska naturlig look skulle jag rekommendera lätt pärlemorskimrande pressade skuggor, de är lättast att jobba med om man inte är van. En bra start är en ljus och en lite mörkare skugga, till exempel en crèmevit, ljusbeige eller ljust rosabeige tillsammans med en grå, gråbrun eller brun skugga. När det gäller pressade skuggor är jag förtjust i bland annat FACE, MAC, Biotherm, Nouba och The Body Shop. För att få ett snyggt resultat rekommenderar jag att köpa en eller två bra penslar. Om man vill klämma och känna i butik har Kicks en egen serie som heter professional som har riktigt prisvärda penslar av äkta hår.

En svart kajalpenna för att förstärka den övre fransraden även i en naturlig makeup. Alla märken har sina pennor, personligen är jag förtjust i Eyeliner by H&M som jag tycker är lagom mjuk och har bra svärta.

Ögonfranstböjare om man behöver det. Det finns numera diverse olika avancerade varianter som böjer fransarna med värme för skonsamt och hållbart resultat. Själv har jag den klassiska ”tången” och är nöjd med den, men jag vet att många inte gillar den alls.

Å så mascaran utifrån den effekt man vill uppnå; längd eller volym? Jag har ganska långa fransar av naturen så jag brukar satsa på en volymmascara som ger täta och fylliga fransar. Personligen tycker jag att Max Factor 2000 Calorie mascara är den bästa när det gäller volym. Andra som är bra är Maybelline Volum’ express och Nivea Beauté Eyes wide open mascara. Vill man ha längd är Lancôme Definicils bra, men även Max Factor Stretch och Lumene Blueberry Curl.

Ett läppglans i en ljus rosa eller nudebeige nyans och två läppstift; ett MLBB(My Lips But Better)-läppstift och sen tycker jag att man ska ha ett rött läppstift också, som man med fördel har fått hjälp med att prova ut för att verkligen få en nyans som man passar i. Jag gillar läppstiften från Make Up Store, Lancôme, The Body Shop, Maybelline och L’Oréal. När det kommer till läppglans är jag själv ingen fantast så jag har inte så bra koll på märken. Ett som jag tycker är helt OK är L’Oréal Glam shine 6h.

Avslutningsvis kommer mitt eget urval av produkter jag skulle valt för eget bruk utifrån ovanstående punkter:

  • Everyday Minerals intensive foundation Golden-Light
  • Everyday Minerals Finishing dust
  • Everyday Minerals blush Pink ribbon
  • NOUBA single eyeshadow #58
  • FACE Stockholm Matte ”Oak”
  • MIST Stockholm Brow-shade No.2
  • No-name franstång
  • Eyeliner by H&M, Black
  • Everyday Minerals flat top brush
  • Kicks professional #104, ögonbrynspensel
  • Make Up Store eye shadow brush – medium
  • Max Factor 2000 Calorie mascara
  • Lumene Eyebrow control
  • Lumene Eye makeup base
  • L’Oréal Glam shine 6h #301 Cinnamon addict
  • Nude-läppstiftet Rimmel Lasting finish lipstick #121 Birthday suit
  • Rött läppstift Max Factor #853 Chilli

I admit, när det kom till att välja ögonskuggor och läppstift fick jag helt enkelt bara haffa några bland alla favoriter…

13 thoughts on “Fråga makeupoholic: startkit med makeup

  1. Jag undrar lite kring mineralfoundation. Hur pass täckande går de få? Funkar mineralfoundation även bra till torr hy?Jag har varit sugen på att testa, måste nog beställa lite prover

  2. Kan du inte lägga upp en bild på ALLT ditt smink?😉 Kan du också tipsa om bra hemsidor för att köpa smink onine?Jag gillar bloggen!

  3. Nämen åh vad glad jag blir att du tog dig tid att teckna ner allt det här. Mycket stort tack!! Det här blir något att bita i när jag skriver önskelistan till jultomten :-)Ha det så bra, och tack igen!

  4. Gud vilket bra inlägg, liksom Igelkotten ska jag noga gå igenom och kanske lägga lite saker på önskelistan🙂

  5. Oj! Vilken grundlig genomgång. Kanonbra!Kan man få tag på FACE Stockholm-produkter på nätet?Jag kommer inte in på familjeliv!! Buhuuu! Saknar alla i tråden och alla bra tips och bilder på sminkningar.Fattar inte vad som är fel. Har kontaktat FL-redaktionen. Men jösses vad slöa de är! :-(Ha det bra!!//Melinda aka Phantera

  6. emma :): det är det som är det fina med mineralpuderfoundation, man kan lägga på i flera omgångar och därmed få allt ifrån ett väldigt skirt resultat till ett väldigt täckande. Jag har normal – torr hy och tycker att mineralpuderfoundation är bättre på min hy än flytade, något jag absolut inte trodde innan. hanna: du är faktiskt inte den första som frågar, men jag vet inte… då inser ni vilken sminkhamster jag är (fast det har ni väl fattat redan😉 Vi får se, det kanske kommer… I högerspalten har jag en lista med tips på bra nätshoppingställen, kolla där eller hojta till om det är något särskilt märke/typ av smink du är ute efter!igelkotten: I do it for you tjejen😉 dessi: vassego!catharina: jamen tack, vad kul att höra, kul att kunna inspirera till önskelistorna!sminkjante: jajamensan, det var lite pyssel men riktigt kul fråga att klura på!! Fast i ärlighetens namn skulle jag ju aldrig kunna välja ut bara två ögonskuggor för egen del (inte en penna, två läppstift, ett rouge, en mascara… o s v heller för den delen ;-)melinda: tack, vad kul att höra! FACE har ingen egen nätförsäljning (om man inte bor utomlands, strange va?) men ibland kan man hitta på http://www.hqhair.com (gå till deras outlet store och välj märke i vänsterspalten).

  7. Hej! Måste säga att du är verkligen grymt duktig, och det är roligt att kika in här varje dag för lite tips!🙂. Tänkte dock fråga om du har något bra tips på en fuktighetskrämen(dagkräm). Skulle vara jättegulligt! Tack på förhand =)

  8. maria: tack, vad roligt att höra!! Att rekommendera en dagcrème rakt upp och ned är väldigt svårt… Hur är din hy och vad använder du för rengöring? Själv använder jag bara Dr Hauschkas ansiktsvård, både rengöring och smörj, det gör underverk för min hy. Jag har även goda erfarenheter av Decléor som har underbara produkter. Vichy (säljs på apoteket) är ett prisvärt alternativ. Biotherm har jag också varit nöjd med när jag använt det.

  9. Min hy är nog ganska fet och oljig. Använder babor cleansing gel gin & tonic vilket faktiskt funkar jättebra. Har en produkt av vichy mot finnar och påbörjade sådana osv. Gillar faktiskt den väldigt mycket så tror det blir att testa den! Tack så mycket, varför tänkte jag inte på vichy för ;D.!

  10. Ett väldigt bra skrivet inlägg, även om jag bara vill lägga till att brunögda personer kan få ”röda” ögonvitor av svart kajal. Att använda en brun/svart eyeliner eller kajal är att föredra då.🙂

  11. maria: så bra, hoppas du hittar nåt i Vichys sortiment som passar dig!vaniljlatte: ah, det hade jag inte en tanke på eftersom jag själv är blåögd, så tack för inputen!

Vad tycker du?

