Fråga makeupoholic: plocka ögonbrynen

När jag skev om hur jag sköter mina ögonbryn fick jag en fråga av en läsare som undrar om jag kan förklara hur man plockar brynen.

Det där med att plocka är en hel vetenskap och jag är långt ifrån ett proffs (det är därför jag försöker fixa formen emellanåt hos nån som kan). För att hitta formen kan man ta hjälp av en lång smal pensel eller penna och ta ut tre hållpunkter som du kan markera med en kajalpenna innan du börjar plocka, se bilden:

  • Håll penseln från näsvingen och via inre ögonvrån så får du fram vart ditt ögonbryn bör börja.
  • Ögonbrynets högsta punkt bör vara mitt över iris. Detta stämmer dock inte med hur jag själv plockar mina bryn, jag har fått göra en avvägning mot deras naturliga form.
  • Vart ögonbrynet bör sluta får du fram genom att hålla penseln från näsvingen och via yttre ögonvrån.

Sedan till några tips om själva plockningsproceduren:

  • Skaffa en riktigt bra pincett, det gör det hela mycket enklare. En prisvärd sådan är Vitry, som finns på bl a Kicks och Åhléns för runt hundralappen.
  • Tvätta bort ev. makeup innan du börjar plocka.
  • Plocka lite i taget. Några strån, backa, titta i spegeln. Plocka även växelvis på båda brynen så att du inte plockar massor på ena och sedan tar tag i andra, de kanske växer väldigt olika och det kan bli svårt att få samma form på det andra sedan, bättre att ta det successivt.
  • När du plockar, nyp tag i ett strå i taget och dra i hårets växtriktning, oftast uppåt/utåt.
  • Försök att plocka så att du framhäver just dina bryns naturliga form. Se till att inte plocka bort för mycket och att inte plocka ur dem för mycket underifrån så att du ser konstant förvånad ut. Tänk på att ett naturligt bryn (ofta) är ganska tjockt hela den inre halvan och lite tunnare i yttre änden.
  • Plocka inte bort för mycket mellan brynen, man ser lätt lite sorgsen ut om det blir för långt avstånd mellan brynen.
  • Undvik att plocka ovanifrån om det inte handlar om att ta bort strån som helt avviker från formen. Om man plockar ovanifrån blir effekten att man ”sänker” ögonbrynen vilket är precis tvärtemot det man vill.

5 thoughts on “Fråga makeupoholic: plocka ögonbrynen

  1. Om jag fattade det rätt så var det här man skulle lämna en fråga!? haha. . Men min fråga är helt enkelt, vilken är den absolut bästa foundation du har provat (gärna isadora, maxfactor, nivea eller loreal) ? Har du provat mineralfoundtaion från dessa märken? Hur var de isåfall?Kram

Vad tycker du?

