Närande crèmer för torra vinterhänder

Det känns som att jag ständigt letar efter den perfekta handcrèmen. Nu när det börjar bli kallare ute och inomhusluften blir torrare är behovet dessutom ännu större. Jag gillar att ha små tuber och flera stycken så att jag kan sprida ut dem lite varstans så att jag alltid har en handcrème nära till hands.

Nyligen köpte jag två nya som jag inte testat tidigare; Dove Intensive Cream for extra dry hands och Natusan 24hour moisture hand cream.

Dove Intensive Cream, 75 ml, innehåller en närande olja för effektiv återfuktning och är speciellt till för extra torra och strama händer. Den är förvånansvärt lätt i konsistensen och går hyfsat snabbt in i huden; känslan av nysmorda händer sitter kvar en liten stund men det tycker jag är helt OK när det är en lite mer intensivt återfuktande kräm. Jag tycker att den här crèmen är lite väl starkt parfymerad men det är i alla fall en ganska angenäm blommig doft. Den är lite väl lätt i formulan för att kännas som en intensivkräm, jag hade nog förväntat mig en kraftigare formula. Men den återfuktar bra och händerna känns mjuka och smidiga länge efteråt.

Natusan 24hour moisture hand cream, 50 ml, innehåller även den oljor som ska absorbera och öka hudens fuktupptagning under lång tid och den ska även hålla huden återfuktad efter handtvätt. Den ska även (precis som Natusans bodylotion i samma serie) motverka tre tecken på torr hud: reducera stram hy, reducera fnasig och flagig hy samt återge lyster. Den här handcrèmen är fluffig och fyllig och känns nästan som en återfuktande handmask. Den går in i huden ungefär lika snabbt som Dove-crèmen och jag upplever faktiskt att händerna känns mindre torra även efter tvätt med handtvål om jag har smörjt in mig med denna. Extra plus för den smidiga tuben som lätt slinker ned i handväskan.

5 reaktioner på ”Närande crèmer för torra vinterhänder

  1. Johanna: tack, vad gullig du är! Det är inte lätt att hålla koll på alla :-)kate: åh, den har jag hört mycket bra om genom tiderna, synd att den inte finns här i svedala…

  2. Jag har en tendens att skippa de vanliga, stora märkena, då de oftast innehåller mineralolja. 🙂 (men jag KAN ha fel 😛 )

  3. rm: det där med att mineralolja inte är bra är en myt faktiskt. Mineralolja är väl känt för att väldigt sällan orsaka allergiska reaktioner samt inte täppa till porer. Det anses vara den, ur allergisynpunkt, säkraste mjukgöraren/återfuktaren i skönhetspreparat. Mineralolja används till och med för att läka skadad hud. Mer info finns på Paula Begouns webbplats, http://tinyurl.com/5dkoc3, scrolla till mineral oil.

Vad tycker du?

