Veckans bloggtema: ögonbryn

Förra veckans tema var bad, en lyx som jag, trots att vi har ett badkar, inte unnar mig särskilt ofta just nu. Det närmsta jag kommer ett bad är när jag badar mina två småtjejer men det är mer likt en dusch eftersom de skvätter så mycket…

Den här veckan däremot undrar Sminkan hur vi sköter och formar våra bryn, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat! Ögonbrynens form gör så otroligt mycket för ansiktet och ögonen men samtidigt är det svårt att se ojämnheter i de egna brynens form. Jag brukar försöka att få hjälp att plocka dem någon gång ibland (okej, väldigt sällan, nu var det ungefär ett år sedan…) för att få någon annan att se över formen, sedan är det lättare att bara hålla efter dem själv. Jag har av naturen ganska rejäla bryn och vill inte plocka dem allt för tunna, utan försöker mest att tukta och jämna till mina egna bryn.

Hur ser min brynrutin ut då? Ungefär varannan vecka gör jag en rejäl genomgång av brynen för att ”tukta dem” och se över formen. Förutom att plocka dem klipper jag även brynen, eller det kanske är mer rätt att säga att jag klipper strån som spretar eller är väldigt långa i förhållande till resten. När jag klipper borstar jag brynen uppåt och klipper avvikande strån och sedan nedåt och gör detsamma. Men tro inte att pincetten står oanvänd däremellan, nej, varje dag behöver jag faktiskt göra en snabb översyn för att plocka bort enstaka strån som tittat fram och som helt avviker från brynens form, mina bryn växer nämligen som ogräs…

Min ”brynstyling” består av brynskugga, MIST Stockholm Brow-shade no.2, som jag använder för att fylla i brynens färg. Jag använder mig av en snedställd platt pensel från Kicks professional, no.104. Sedan borstar jag brynen med Lumene eyebrow control, en vaxprodukt som även har litelite färg. Jag har inte valt denna för färgens skull utan för att jag gillar den lite mattare slutfinish som denna ger. Efter att jag borstat på eyebrow control tar jag en ren mascaraborste och borstar igenom brynen för att få dem på plats och för att sprida ut eyebrow control ordentligt. Klart!

Mina brynprodukter, uppifrån och ned: Vitry pincett, Kicks professional no.104, MIST Brow-shade no.2, Lumene eyebrow control, mascaraborste från Kicks.

7 thoughts on “Veckans bloggtema: ögonbryn

  1. Vad kul, vi har i princip exakt samma rutiner när det kommer till brynen! Klipper också ner mina och plockar bort småstrån varje eller varannan dag, använder brynskugga för att fylla i och en eyebrow fix för att fixera =)

  2. Mina rutiner är helt tvärtom…. Mina växer inte alls. Jag började plocka dom i högstadiet, tänk Pamela Anderson tunna. Dom har dessvärre stannat ungefär så sen dess. De växer typ inte. Jag plockar inte mina bryn alls. Har köpt något man ska ha på brynen för att stimulera hårsäckarna…fungerade sådär. Fyller jag i dem lossnar de stackars stråna jag har kvar… Jag gör ju hur det låter. Det finns föga hopp för mina bryn…//Lina

  3. Tackar för dessa tips!Jag brukar använda ögonbrynspenna men om jag fattar rätt så gillar/tycker du att brynskugga är bättre. Kan du förklara skillnaden för mig?mvh smillasplats.blogg.se

  4. purity: coolt! skönt att höra att nån mer klipper, det känns som no-no, men jag måste!Lina: vad trist att du inte får dem att växa ut igen. Jag har hört förr att det kan bli så när man plockar men trott att det varit skrämselpropaganda. smilla: penna eller skugga är nog en smaksak, men jag tycker att det blir en mjukare färg med skugga. Med penna är det lätt att det blir ”streck”. Sedan inbillar jag mig att skuggan inte bara fäster på huden utan även på hårstråna, medan pennan ju bara sätter färg på huden vilket kan ge intryck av ett målat streck som det växer ofärgade strån på, typ. englainnan: oj, det där med att plocka är en hel vetenskap och jag är långt ifrån ett proffs (det är därför jag försöker fixa formen emellanåt hos nån som kan). Men några tips kan jag ge: * Skaffa en riktigt bra pincett, det gör det hela mycket enklare. En prisvärd sådan är Vitrys pincett, som finns på bl a Kicks och Åhléns för runt hundralappen.* Tvätta bort ev. makeup innan du börjar plocka.* Plocka lite i taget. Några strån, backa, titta i spegeln. Plocka även växelvis på båda brynen så att du inte plockar massor på ena och sedan tar tag i andra, de kanske växer väldigt olika och det kan bli svårt att få samma form på det andra sedan, bättre att ta det successivt.* När du plockar, nyp tag i ett strå i taget och dra i hårets växtriktning. * Försök att plocka så att du framhäver just dina bryns naturliga form. Se till att inte plocka bort för mycket och att inte plocka ur dem för mycket underifrån så att du ser konstant förvånad ut. Tänk på att ett naturligt bryn (ofta) är ganska tjockt hela den inre halvan och lite tunnare i yttre änden. * Plocka inte bort för mycket mellan brynen, man ser lätt lite sorgsen ut om det blir för långt avstånd mellan brynen. Hoppas att ovanstående tips kan vara till hjälp!

Vad tycker du?

