Mest använda verktygen

En förutsättning för att lyckas med makeup är bra verktyg, därför tänkte jag presentera mina fem mest använda skönhetsverktyg… tada: kabukiborsten, ögonskuggspenseln, rougeborsten, pincetten och glasnagelfilen. Och eftersom jag har två kabukiborstar som jag alternerar mellan lyckas jag direkt göra fem verktyg till sex.

Uppifrån och ned: Everyday Minerals Long handled kabuki, Everyday Minerals Flattop kabuki, Make Up Store eye shadow brush – medium #106, Åhléns blush brush, Vitry pincett, Claudia nagelfil av härdat glas.

Kabukiborsten
Jag har två olika kabukiborstar och vilken jag väljer beror på vilken effekt jag vill uppnå. Sommartid samt när jag vill ha en väldigt skir makeup använder jag Long handled kabuki från Everyday Minerals; en tät rundklippt syntetisk kabukiborste med ett lite längre handtag vilket gör den mycket lättare att jobba med. Oftast använder jag dock Flattop kabuki, även den från Everyday Minerals. Flattop kabuki har, som namnet antyder, helt rakt avklippta borst. Det är en helt fantastiskt mjuk syntetborste som ger det jämnaste och mest sammetslena resultatet.

Jag tvättar kabukiborsten i snitt en gång i veckan. Slentrianmässigt använder jag ett milt schampoo till den eftersom det är en pensel men eftersom den är av syntet har det egentligen inte så stor betydelse. Emellanåt gör jag rent den med handdiskmedel för att få en djupare rengöring; när borsten är så tät tänker jag att det är lätt att det blir kvar smuts och bakterier i den trots den vanliga tvätten. När jag tvättat borsten slår jag ur det mesta av vattnet och torkar den sedan medhårs mot en vanlig frottéhandduk, som den sedan får ligga på och torka för att inte limmet ska lösas upp.

Ögonskuggspenseln
Jag har en hel mugg med olika ögonskuggspenslar för olika syften och behov men den jag använder oftast, till pressade skuggor, är en långskaftad bred och platt pensel av mårdhår från Make Up Store, medium #106. Penseln både tar upp och avger pigment bra utan att det rasar på kinderna och dess form gör det lätt att lägga skuggor både på locket och i globlinjen. För mer finlir krävs tunnare penslar, men denna är den mest använda penseln hos mig. Eftersom jag använder den både till ljusa, mörka, matta och skimriga skuggor tvättar jag den här penseln ganska ofta, vanligtvis två gånger per vecka. Proceduren är densamma som med kabukin; milt schampoo, torka av medhårs mot en handduk, forma till borsten och torka liggande.

Rougeborsten
Okej, nu börjar det bli lite tjatigt känner jag, men mina penslar är verkligen de mest använda verktygen… Jag använder en rougeborste av äkta hår från Åhléns egna serie, som jag upplever har ett lagom stort borst. Just när det kommer till rougeborstar är det svårt eftrsom det finns så många varianter; små, täta, med kort borst, fluffiga och yviga, snedklippta, … Hur som helst tycker jag att den från Åhléns är skönt mjuk och lagom stor för mitt ansikte. Den har lite längre hår och därför brukar jag även ta lite balsam efter att jag tvättat den för att få den riktigt mjuk. Tvättproceduren är densamma som tidigare.

Pincetten
Min pincett används dagligen; mina bryn växer fort och jag måste ständigt hålla efter små envisa strån som kommer upp utanför den form jag vill ha. Vanliga pincetter som går att köpa på apoteket, stormarknaden eller av kedjornas egna märken har jag för länge sedan övergett, de fungerar verkligen inte. Sen kan man ju köpa hur dyra pincetter som helst om man vill ha riktigt fina märken, men det klarar jag mig också utan. För att passa mina behov får jag bäst kvalitet för pengarna med en pincett från Vitry, den får man för runt hundralappen på t ex Kicks. Och hur tar jag hand om den då? Det gör jag inte. Med fingrarna plockar jag bort stråna från den, that’s it.

Glasnagelfilen
Guds straff till naglarna är verkligen sandpappers- och metallfilar, de kan förstöra vilken nagel som helst. Istället använder jag en fil från Claudia av härdat glas som aldrig slits ut (de har livstidsgaranti) och som är extremt hygienisk – jag tvättar den med hett vatten, tvål och nagelborste och den blir som ny igen. Glasnagelfilen ska hjälpa till att binda ihop nagelns olika lager och därmed minska risken för skivade naglar. Det låter som mumbo jumbo, men de gånger då jag nödgas använda en sandpappersfil brukar mina naglar bli alldeles söndertrasade, så jag tror stenhårt på det!

… nu var det ju tänkt att jag skulle sluta här, men när jag gick för att fota ovan nämnda produkter upptäckte jag två till som jag också måste nämna; ögonfransböjaren och spateln!

No-name ögonfransböjare samt godtycklig spatel…

Fransböjaren
Jag är förmodligen den enda som fortfarande använder de gamla hederliga fransböjarna som ser ut som saxar. Det är så länge sedan jag köpte den att jag inte ens minns vart den kommer ifrån, men jag köpte en på H&M för ett tag sedan för att ha i necessären och då blev jag i alla fall varse att det inte är en sådan jag har för den var helt omöjlig att använda. Min är hur som helst stadig och lätt att böja med och används varje dag. Jag önskar att jag kunde säga att jag bytte de där skumgummiremsorna regelbundet, men det går flera år mellan gångerna. Däremot gör jag rent den nån gång i veckan genom att torka rent skumgummiremsan och den böjda kanten som ligger an mot den under rinnande varmt vatten.

Spateln
Den känns ju lite corny att ta med, men fingrar i burkar är big no-no hemma hos makeupoholic så jag använder alltid spatlar när jag använder burkprodukter (kroppssmör undantaget). Jag har några stycken och tvättar av dem varje gång jag använt dem.

6 thoughts on “Mest använda verktygen

  1. Jag tyckte att temat var så kul så jag skrev det (och publicerade även av misstag först, något som den uppmärksamme kanske hann se…) i förra veckan. Det där med verktyg är så kul, det är det som gör makeup till en materialsport ;-)Skönt att höra att fler kör med den som verkligen gör skäl för namnet ”fransTÅNG”.

  2. Spatlar är ju hur bra som helst.. köpte just ett 20-pack (tror jag de var, eller var det 10? hmm) på Kicks till det syftet.. förut har jag använt en typ glassked man fick med nån glass för 100 år sedan som jag sedan diskat varje gång.. Inte hittat några spatlar innan nämligen..🙂 Du gör alltid så intressant och bra inlägg!

  3. skosoet: tack, vad roligt att höra att du hittar intressant läsning! 10- eller 20-pack spatlar låter som ett bra köp🙂 Nackdelen är ju att de är små och lätt kommer bort, men då är det ju bra att ha några på lager!

  4. jag undar var man kan hitta glasnagelfilen, den verkar super? toppeninlägg, jag var faktiskt precis påväg att klicka hem borstar från everyday minerals🙂

  5. therése: Både Kicks och Åhléns brukar ha glasnagelfilar, kolla där, de är verkligen kanon! Kul med nya borstar, EM håller riktigt hög kvalitet och jag har hittills varit nöjd med alla borstar jag köpt därifrån och flattop kabukin är den allra bästa.

Vad tycker du?

