Dr Hauschka Neem nagelolja

Andra nagelvårdsprodukten ut att recenseras är Neem nagelolja från Dr Hauschka. Jag har använt Neem nagelolja en, ibland två gånger per dag i snart en månad (har skrivit om den tidigare här).

Nageloljan beskrivs såhär:
Dr Hauschka Neem nagelolja ger friska vackra naglar. Den innehåller neemblad som stärker naglarna och understödjer nageltillväxten. Kamomill och getväppling i lavendelolja motverkar sprickor och inflammation i nagelbanden.

Användning: Massera in nagelolja morgon och kväll i nagel och nagelband. Låt oljan verka några minuter och torka sedan bort överskottet.

Vid förlust av en nagel masseras nageloljan in i nagelbädden. Det påskyndar tillväxten av ny nagel. Hjälper även vid åldersnaglar och övriga skador på finger- och tånaglar.

Applicering: Jag har ju oftast mina naglar målade men under den här fyraveckorsperioden har jag masserat in oljan en gång i princip varje dag. Jag trycker ut en ytterst liten mängd på pek- och ringfingrets topp och strycker först ut det slarvigt över andra handens naglar, sedan går jag efter och masserar in det noggrannt. Efter en stund torkar jag bort överflödig olja med ett hushållspapper och försöker sedan låta bli vatten en stund. Ska jag måla naglarna tar jag bort fett från nagelns yta med nagellackremover innan jag börjar måla.

Effekt: Wow! Mina naglar har verkligen fått en annan spänst och egen styrka sedan jag började med oljan. De brukar ha väldigt lätt för att skiva sig men det har faktiskt inte hänt en enda gång vad jag kan minnas under den här perioden. Jag tycker även att mina nagelband blivit finare och mindre fnasiga – jag har inte direkt haft problem med dem tidigare, men jag går inte och småpillar på dem på samma sätt nu och jag har inte heller samma behov av att smörja in dem i övrigt.

Fördelar: Oljan luktar gott och går hyfsat snabbt in i nageln. Jag upplever en markant förbättring i både nagelkvalitet och nagelbandens skick sedan jag började använda oljan, trots att jag bara applicerar den en gång per dag. Det är dessutom en rejäl flaska och prisvärd – hela 30 ml för 149 kr på Bodystore.com.

Nackdelar: Flaskans pip är tyärr ganska opraktisk, det är lite svårt att få en så liten mängd olja som man faktiskt behöver. Oljan rinner också gärna ner längs med halsen och gör hela flaskan lite kladdig.

Sammanfattning/omdöme: En bra produkt för att få torra och sköra naglar och nagelband i bättre skick. Kan man få till en bra rutin att smörja in naglarna en gång per dag, gärna innan sänggåendet så att den får verka över natten, märks effekt inom ett par veckor. Rekommenderas!

Vad tycker du?

