Dr Hauschka Ansiktsångbad och Rengöringsmask

En fin hy känns som det mest grunläggande i skönhetsvården. Om inte hyn är bra är det svårt att lägga en bra grund, och utan en bra grund ser även den snyggaste makeup solkig och ofräsch ut. Den friska huden kännetecknas av lyster, fina porer och bra fukt- och fettbalans utan varken fnasiga eller blanka partier.

Bortsett från den dagliga rengöringen brukar jag regelbundet använda någon form av djuprengörande produkt. För en tid sedan köpte jag Rengöringsmask Lera och ett litet prov på Ansiktsångbad från Dr Hauschka. Meningen är att man ska rengöra ansiktet från makeup och sedan göra ett ångbad med kokande vatten och ha i tillsatsen som ska hjälpa till att öppna upp porerna och rengöra på djupet. Efter ångbadet ska man applicera rengöringsmasken som ska verka i 10 minuter innan man avslutar med ansiktsvatten.

Ansiktsångbadet är en halvgrumlig brun vätska som man tillsätter i det kokande vattnet som man sitter med ansiktet över som förberedande behandling innan man lägger rengöringsmasken. Jag har tillsatt detta vid två tillfällen, den tredje gången använde jag enbart kokande vatten på grund av att provet endast räckte till två gånger. Jag kan inte säga att jag upplevt någon skillnad av att använda tillsatsen utan tror att det främst är värmen från det kokande vattnet som bidrar till att öppna porerna och förbereda huden för masken. Kanske att ansiktsångbadet har effekt om man har extremt oren hy, men jag har i alla fall inte märkt någon skillnad i slutresultatet. Ett minus för ångbadet är att det luktar ganska otrevligt. Föreställ dig att lägga en näve gammalt hö i kokande vatten, jag gissar att det skulle lukta ungefär likadant… inte så trevligt att sitta med ansiktet över det i 10 minuter, eller hur?

Rengöringsmask Lera består av ett lerpulver som man blandar ut med vatten för att sedan stryka på huden och låta verka i 10 minuter. Om man har torr hy ska man blanda i två droppar av Dr Hauschkas ansiktsolja, men den har inte jag så sista gången testade jag att droppa i lite ekologisk kallpressad olivolja, vilket funkade bra. Effekten av rengöringsmasken är jag väldigt nöjd med, jag tycker att min hy känns jämnare i strukturen och renare på djupet samt att porerna blivit mindre. Enda minuset med masken är att den är lite svår att jobba med. Konsistensen känns ungefär som att man har blandat sand med vatten, det går inte att få den lika krämig och lättjobbad som ”färdiga” ansiktsmasker på tub som lätt glider på huden. Den är absolut inte omöjligt, men kräver lite mer koncentration helt enkelt. Om man vill ha en så enkel hudvård som möjligt kan det också av bekvämlighetsskäl kännas krångligare att behöva blanda sin mask själv varje gång istället för att ha en tub färdig. Personligen tycker jag att det är värt besväret med tanke på frekvensen (en gång/vecka) och resultatet.

Vad tycker du?

