Eco Queen

Jag är hopplöst förtjust i glansiga skönhets- och modemagasin och nu finns ett nytt på marknaden – tidningen Eco Queen som ges ut av Lantmännens Riksförbund och finns att få tag på i handeln sedan någon vecka tillbaka. När jag först såg tidningen blev jag positivt överraskad och glad – den har en intressant och aktuell vinkling jämfört med de övriga traditionella tidningarna om mode och skönhet.

Eftersom jag tycker om fina ting tittar jag såklart på hur tidningen ser ut och tycker att den har en grafisk profil och utformning som tilltalar mig, och den känns trevlig att bläddra i.

Men när jag tittat lite mer på innehållet vet jag inte om jag tycker om den lika mycket längre. Gång på gång skrivs jag på näsan om att det alltid finns bättre, ekologiska, alternativ till allsköns produkter; det blir snabbt ganska tjatigt när detta upprepar sig i reportage efter reportage. Formuleringarna antyder även att skribenten förutsätter att man inte upptäckt eller provat de ekologiska alternativen som sedan beskrivs, vilket gör att jag som läsare känner mig lite dumförklarad.

Självklart tittade jag ju lite extra på de reportage som handlar om skönhet och makeup, för sådana finns det. Trevliga artiklar om mineralmakeup och naturkosmetik, men jag lär mig egentligen inget nytt. Efter att ha bläddrat igenom tidningen har jag en känsla av att ha läst en väl genomarbetad reklambilaga, ni vet en sån där man får med SvD och DN ibland. Sedan slår det mig att det känns som att de betat av alla områden (kläder, resor, vin, makeup, hudvård, recept, …) men med en ekologisk touch. Vad ska de skriva om nästa gång? Det känns som att de bränt alla kort på sitt första nummer (å andra sidan kan den känslan spegla min bristande kunskap inom ämnet).

Jag välkomnar ecomode och tycker att det är bra att konsumenter blir mer upplysta om de alternativ som finns inom olika produktkategorier, och initiativet från LRF:s sida att starta en sådan tidning är beundransvärt. Men jag tror att en tidning med så pass smal profil mest kommer att läsas av de som redan är övertygade, övriga kommer att fortsätta köpa sina favorittidningar för att de har en bredare täckning i sina reportage. Hur som helst ska det bli spännande att se hur tidningen utvecklas i kommande nummer.

Som medveten skönhetsproduktjunkie snappade jag dock upp en sak; listan över värsta miljöbovarna bland skönhetsprodukter:

  • hemmahårfärger
  • nagellack
  • aceton
  • shampoo
  • balsam
  • duschtvål
3 reaktioner på ”Eco Queen

Vad tycker du?

