Perioral Dermatit

Äntligen börjar jag bli av med min perioral dermatit! Utslagen och prickarna är borta, hyn kan fortfarande klia lite på vissa områden, men inte så farligt. Jag har förstått att det kan vara svårt att bli av med PD och eftersom jag ammar har jag inte kunnat äta den 6-12 veckor långa kur med tetracykliner som är den vanligaste behandlingen. Istället har jag varit väldigt nitisk med de övriga självbehandlingsråd som finns, den så kallade nollbehandlingen (endast tvätta med vatten, inte smörja med något, inte använda makeup). Men eftersom jag har tendens till torr hy kan jag inte helt låta bli att smörja huden, så jag har googlat och letat på olika forum för att få tips från personer som har eller har haft PD om vilka hudvårdspreparat de använt. Dr Hauschka var ett märke som nämndes av flera, så jag bestämde mig för att byta till det och använder sedan fyra månader tillbaka deras rengöringsmjölk, ansiktsvatten och kvittencrème. När det började ge med sig började jag försiktigt prova att använda mineralpuderfoundation istället för vanlig foundation då jag hört att till och med personer med rosacea kan använda det. Det finns ju massor med märken, jag använder just nu Everyday Minerals. Till sist har jag även hört från flera håll att utslag runt munnen kan vara tecken på obalans i mage/tarm och blev rekommenderad att äta probiotika (nyttiga mag-/tarmbakterier). Jag äter Naturapotekets egna variant.

Det är så skönt att jag börjar bli av med PDn, utslag i ansiktet är verkligen inte roligt. Jag skulle gissa att de är de tre sakerna ovan som tillsammans har hjälpt mig att bli av med det.

Mer information om perioral dermatit finns på Netdoktor.

Vad tycker du?

