Hjälp! Tips för naglar som skivar sig?

Nu behöver jag er hjälp!

Så länge jag kan minnas har jag haft problem med att mina naglar skivar sig, och så fort det börjat är det nästan omöjligt att få det att sluta ”sprida sig” på just den nageln. Jag brukar fila ner dem (med glasfil) så att jag får bort den del där det skivat sig, men ibland har det ju hunnit in en bra bit in förbi den fria delen av nageln. Nu trivs jag bra med korta naglar, men jag skulle vilja ha dem så för att jag vill det, inte för att jag ”måste” på grund av att de skivat sig…

Vad har jag provat hittills då? Sedan jag började använda Scratch Nail Food upplever jag att det blivit lite bättre, men problemet är inte helt borta. Som stärkande lack har jag provat ett antal olika, just nu använder jag OPI Natural Nail Strenghtener, men jag tycker inte det gjort någon märkbar skillnad faktiskt. Det jag däremot märkt är att naglarna skivar sig mindre om jag har nagellack på – oavsett märke. Förmodligen är det för att jag inte ser begynnande skivningar när de är lackade, men om naglarna däremot är helt nakna syns de och då är jag där och pillar… Jag fick lite tips när jag var hos en nagelterapeut, och jag får väl erkänna att jag följer dessa till varierande grad – där kan jag nog skärpa till mig lite. Jag överväger också att köpa Fusion – Jessica Cosmetics produkt mot just skivade naglar.

Men, innan jag springer iväg och köper något nytt tänkte jag att jag skulle be om era tips på hur man kan få bukt med naglar som skivar sig. Krämer, oljor, nagelstärkare, huskurer och do’s and dont’s – vad har funkat för dig? Lika intressant är ju också att höra vad som inte funkat, eftersom det finns många produkter som lovar underverk.

21 reaktioner på “Hjälp! Tips för naglar som skivar sig?

  1. Undvik allt sådant som torkar ut naglar, alla material som drar till sig fukt som papper, trä. Tvätta händerna måttligt, även tvål och vatten är uttorkande!
    Jag har en ren myrraolja som jag köpte via min skola, den är magisk! Min syster som jobbar i butik med mycket uppackning av kartonger får jättefina resultat när hon använder myrraoljan! :)

  2. Tänkte också rekomendera LoodieLoodieLoodie.

    Nagleproblem kan ha många orsaker och det som är ett mirakel för mig kan vara helt fel för dig. Jag har mjuka naglar som lätt skivar sig och för mig är nagelölja eller oljiga krämer rena döden men en ra stärkare som OPI NNS som innehåller formaldehyd gör mina naglar lyckliga. Jag skulle prova att utesluta först Scratch Nail Food en tre veckors period (minst) och se om NNS ger resultat och om den inte gör det utesluta NNS och bara ha Nail Food. De båda kan nog annars ta ut varandra liksom.

    Min mamma får inte bra resultat med NNS eller Seche Rebuild, som är mina två stora favoriter, men lysande resultat med stärkare som NailTek II. Hennes naglar är hårdare än mina men skivar sig också. Alltså, läs Loodie och fundera över exakt vad dina naglar uppvisar för problembild.

  3. Jag har eg inte mer tips än vad man kan googla sig till, men ger dig det jag tycker är viktigt och har funkat för mig.
    Trasiga naglar beror oftast på att de är torra, så precis som Malin säger ska du undvika uttorkande produkter och aktiviteter, t.ex städkemikalier, diska utan handskar, för stark remover etc. Undvik även rent slitande aktiviteter som tex att knappa på tangentbordet med naglarna ist för fingertopparna, öppna läskburkar etc. Behandla dem som om de var av glas.
    Starka naglar börjar vid roten, innan de vuxit ut, och där är olja det viktigaste för att återfukta och binda ihop nagellagren. Det är lika viktigt som balsam för håret och kräm för ansiktet.
    Jag har använt både Nail Food och myrraoljan från Depend, märker bra resultat, men ingen skillnad mellan dem. Köper nog Depends nästa gång pga priset. CND Solar Oil är också en riktigt bra olja.
    Ett serum att ha innan oljan är inte avgörande, men väl värt att investera i. De jag provat är Depends och Trinds Nail Balsam.
    Och när vi ändå är inne på Trind: undvik Nail Repair! Innehåller läskigt mycket formaldehyd och totalförstörde mina naglar, det brände och sved och gjorde tom sår under mina naglar, jättejobbigt. Formaldehyd används vid konservering av djur, btw…
    Nagelbandskräm inte bara vårdar nagelbanden utan ökar även blodcirkulationen vid nagelroten och gör att naglarna växer snabbare och kommer ut starka pga oljan som också vårdat från roten. Jag använder Exfoliating Cuticle Treatment från OPI.
    Min medicin förskörar mina naglar, så därför använder jag alltid stärkare som baslack. Inte härdare, stärkare, viktigt att veta skillnaden då för mycket härdare gör naglarna FÖR hårda och då bryts de lättare. Jag har använt en uppsjö av stärkare och favoriterna är Isa Dora Second Nail, Orly Calcium Shield och Nubar Nu Nail.
    Ha alltid naglarna lackade, även om det så bara är baslack. Det skyddar mot fukt och förslitning.
    Hoppas du fått nåt vettigt tips iaf :)

  4. Den här sommaren har jag haft i princip felfria naglar som hållt för precis allting, och mitt recept har varit OPI Natural nail strengthener och att smörja in nagelbanden (och använda resterna till naglarna) med Lemony Flutter från Lush.
    Om det är något egentligt tips vet jag förstås inte, för det där är så individuellt att det är sanslöst. Och väldigt beroende på årstider också.. i alla fall för mig.

  5. TACK för bra tips – vilka värdefulla kommentarer! Jag ska kolla in bloggen ni rekommenderar. Mina händer och naglar utsätts inte i särskilt stor utsträckning för starka rengöringsmedel etc, men det blir däremot en hel del tvål och vatten med två (snart tre) småbarn.

    MalinR: att myrraolja är bra har jag hört förr. Om jag inte minns fel innehåller både Nail Food och Depends nagelolja just myrra/myrraolja, dock vet jag inte hur koncentrerat. Om du har tips på någon nagelolja man kan köpa i butik som innehåller mycket myrraolja är det absolut av intresse!

    Sminkan: ja jag vet ju att NNS funkar superbra för dig. Har faktiskt aldrig tänkt på att NNS och Nail Food skulle kunna ta ut varandra, men du har rätt i att det kan vara värt att använda dem en i taget en längre tid så att man vet vilken effekt man får av respektive produkt.

    SaintBella: ja jag brukar försöka undvika att använda naglarna som en schweizisk armékniv… Jag har precis som du dåliga erfarenheter av Trind Nail Repair (även om det inte hann bli lika illa som för dig) och har därför undvikit produkter från Trind över lag. Nagelbandskräm använder jag, dock inte dagligen, men varje gång jag smörjer händerna med handkräm brukar jag passa på att massera nagelroten. Däremot nagelbalsam/serum har jag aldrig provat. Det du säger om härdare vs. stärkare är ju vettigt – jag har egentligen hårda men sköra naglar så jag behöver inte härdare utan stärkare.

    Chaosophia: en till som är nöjd med NNS alltså. Jag gissar att Lemony Flutter är någon form av nagelbandskräm? Så sant att det varierar över tid och med årstiderna. Generellt mår mina naglar bättre sommartid men med en dipp den period då vi är på landet – där har vi nämligen ingen diskmaskin och jag är nog lite slarvig med diskhandskarna…

    Åh vad bra med alla era tips, vad glad jag blir! Fler tips är såklart välkomna!!

  6. Mina naglar är likadana! Men dom skivar sig pga. att dom är för torra. Jag smörjer mina med en nagelolja i pennform från LCN som e kanon. Sen har jag märkt att bodybutter från bodyshop är jättebra! Jag har den med paranöt. Låt naglarna vila från lack och smörj händerna ofta. Saltvatten verkar va bra också för mina växer som ogräs när jag badar i havet mycket. Lycka till!

  7. Här är en till som fått toppresultat med OPI NNS. Jag har fått klippa och fila ner naglarna 2 gånger denna sommar eftersom de blivit för långa och det sker liksom aldrig i vanliga fall. Jag har en favvisolja från Sally Hansen Diamond Strength+cuticle som jag gillar jättemycket.

  8. Anna, Helena: Det blir bara tydligare och tydligare att det är väldigt olika vad man behöver!

    Efter att ha läst på lite på http://loodieloodieloodie.blogspot.com/ igår har jag insett att jag kanske trots allt inte har så hårda naglar som jag trott. Jag behöver någon form av stärkare som binder samman nagelns skikt/lager, men frågan är om det är rätt för mig att använda en med formaldehyd (som NNS). Nästa projekt är att kika på vad det finns för alternativ!

  9. Intressant inlägg och kommentarer. Mina naglar skivar sig också massor i perioder. Jag har nästan alltid långa naglar och gillar det, men så skivar någon sig och så måste man klippa :-(

    Jag vill helst använda så naturliga saker som möjligt, myrraolja låter intressant, ska kolla upp det!

    Sen tänkte jag bara säga att ibland har jag perioder när jag äter mycket vispgrädde och då är mina naglar superfina, så det kan ju vara vitamin- och mineralbrist också :-)

    • Du håller ju på mycket med torra material också – tyger, trä, papper, etc med allt pysslande – det torkar nog ut naglarna en hel del! Ang. Myrraolja kan det ju vara värt att kolla in Depends Myrraolja, det låter ju bra även om jag inte vet om det är skillnad på myrraolja och myrraolja eller hur hög koncentration av just myrraolja den här oljan har…

      Ja, du har helt rätt i att kosten nog också påverkar en hel del och det finns (väl?) en uppsjö av kosttillskott för just hår, hud och naglar också, både i hälsokostaffärer och på apoteken?

  10. Tack för tipsen, både i detta och det andra inlägget. Blir till att shoppa loss lite :-) Och ja, b-vitamin och kalcium brukar väl vara sådant som ingår i kosttillskott för hud, hår och naglar tror jag. Hmmm.. borde köpa nya b-vitaminer igen på tal om det..

  11. Själv tycker jag väldigt bra om Trind repair. Jag har testat flera nagelstärkare och Trind har fungerat bäst för mig.

    Nu senast testar jag även IsaDora Second Nail, men har inte använt den tillräckligt länge för att uttala mig om den.

    Jag har dock aldrig gått någon längre period utan att minst en-två naglar skivar sig. Ogilla!

    • Det blir mer och mer tydligt att det är ytterst individuellt vad som funkar. Det handlar verkligen om att prova sig fram så det måste vara skönt att ha hittat en produkt som har effekt!

      Det här med naglar som skivar sig verkar ju både vanligt och ganska svårt att bli av med helt :-(

  12. Jag har alltid varit förtjust i Scratch Nails Nail Food, nageloljan är kanon :) men i April/Maj så vann jag ett nagelvårdsset och mina naglar har aldrig varit så långa och fina som de är nu.

    Snowcrystal Nagelvårdskit #503 heter setet som otroligt nog i kombination har sett till att få mina naglar på höger handen att bli fina igen och starka och långa. på vänsterhanden har jag tagit hand om mina naglar som jag brukade göra förut, och de är mycket kortare och dessutom har de börjat skiva sig under sommaren.

    • Wow, vilket grymt bra test du gjort – intressant! Vad hade du för problem med naglarna innan? Funderar ju givetvis på om det skulle kunna funka även på mig, men efter lite research tror jag att jag behöver ett annat vårdande lack än det som ingick i ditt kit – problembeskrivningen stämmer inte riktigt in på mina naglar nämligen. Ska spana på deras övriga vårdande lack och se vad som skulle kunna passa mig!

      • Kände inte direkt att jag hade stora problem, men naglarna skivade sig en del och växte sig inte så här långa som jag har nu, och naglarna känns starkare. Nu skivar de sig inte alls på vänsterhanden. :) (skrev fel här ovanför, använde produkterna på vänsterhanden)

      • Trodde dina problem var att naglarna skivade sig. Vet att Snowcrystal lyfter fram produkterna på ett annat sätt, men mina naglar skivar sig inte alls längre på testhanden. Men… men det finns massor av produkter att testa :) ville bara tipsa dig om detta set, för mina naglar skivar sig inte alls längre.

        Kram <3

      • Ah, där ser man! Ja, jag ska göra lite mer research – kul hur som helst att höra om något som ger så tydlig effekt, och jag säger det igen – roligt och trovärdigt att du gjort testet på det sättet också!!

Kul att du vill lämna en kommentar! Jag svarar här för att hålla ihop tråden. Ev. spam och reklam raderas.

