Emma S. Ageless Enzyme Peel

Det känns mer och mer vanligt att hudvårdsmärken kompletterar sitt sortiment med en syrabaserad exfoliering snarare än en med scrubkorn. I Emma S. hudvårdsserie heter den kort och gott Emma S. Ageless enzyme peel, och den fick jag på pressfrukosten jag var på tidigare i höstas. Ageless enzyme peel är en djupverkande enzympeel som ska ta bort döda hudceller och ge huden förnyad lyster. Den innehåller ingredienser som påskyndar cellförnyelsen, som har en peelande effekt samt salicylsyra som löser upp döda hudceller och smuts som täpper igen porer samt neutraliserar bakterier. Om man vill veta mer om ingredienserna rekommenderar jag att man läser vidare på Emma S. webbplats.

Peelingkrämen  kan användas 1-2 gånger/vecka och appliceras i ett ganska tjockt lager på väl rengjord hy. Den ska verka i 1-3 minuter för att sedan sköljas bort med ljummet vatten.

Om man inte använt syrabaserade produkter tidigare bör man testa på ett avgränsat område innan man applicerar den i hela ansiktet, eftersom man inte vet hur ens hud reagerar. Det är inte ovanligt att huden blir lite röd direkt efter användning, det lägger sig efter en stund.

Ageless enzyme peel har samma konsistens som en vanlig kräm och är lätt att smörja ut i ansiktet. Jag är noga med att inte få produkten på den tunna huden runt ögonen eller att låta den verka mer än 3 minuter. Jag upplever inte direkt någon pirrande känsla vilket man kan göra med syrabaserade produkter.  Efter att jag sköljt bort masken avslutar jag gärna med ett lugnande ansiktsvatten. Jag har hört andra bloggare som blivit väldigt röda i hyn efteråt och så blir det även för mig om jag låter den verka fulltid, d v s 3 minuter. Dock lägger sig det röda inom någon timme och jag känner inte av någon annan typ av irritation som klåda, sveda eller stram hy, vilket jag tar som ett tecken på att Ageless enzyme peel, trots sina aktiva ingredienser, är skonsam mot huden och jag skulle säga att den funkar även för känslig/reaktiv hy.

Jag märker inte någon direkt effekt av Ageless enzyme peel faktiskt. Jag tycker inte att hudens textur påverkas, jag tycker inte att mina lite fnasiga partier varken minskar eller ökar och jag tycker inte heller att antalet och/eller storleken på porer och pormaskar förändrats. Jag föredrar nog egentligen en exfolierande produkt med små små fina scrubkorn – jag tycker att det är oslagbart när man vill få den där riktigt rena känslan och få bort gamla döda hudceller som gör att hyn ser glåmig och fnasig ut. Jag skulle gärna komplettera eller variera mig med en syrabaserad exfoliering för att minska på den mekaniska nötning som en traditionell scrubpeeling innebär, men jag tycker inte att Ageless enzyme peel har tillräckligt tydlig effekt.

6 reaktioner på “Emma S. Ageless Enzyme Peel

  1. Jag fick faktiskt den där i går och testade den på kvällen. Blev knallröd i ansiktet och det pirrade lite i hyn medan masken satt på. Precis som du tyckte jag väl inte att jag såg någon förbättring i hy, ingen extra lyster eller något. Kommer nog ändå att använda upp tuben i alla fall.

  2. Det här var det senaste blogginlägget jag kunde hitta om denna produkt. Fick en i julklapp, känner inte ngn effekt alls….men det jag mest fasar över är doften ! Hur luktar din ?? Min luktar unket : ( Vill inte ha den under näsan, då klarar jag inte av 1 minut….

  3. Nailtastic: ja, använda upp den kommer även jag att göra, men jag hade önskat ännu mer effekt.

    Kerstin: jag har läst ganska blandade recensioner av den, så det kan kanske vara värt att testa, eller be om ett prov om de har?

    Maria: hm, nä, unket skulle jag inte säga att den luktar, snarare upplever jag den som doftfri. Jag skulle nog ta med den till ett Åhlens och jämföra doften med deras test för att se om det luktar annorlunda.

  4. Jag är absolut meganöjd med den och kände resultat bara nån timme efter när det började pirra som attan (på ett bra sätt) i ansiktet på de ställen som jag brukar få utbrott!
    Dagen efter vaknar jag till ett riktigt finn-fejs:) produkten hade verkligen gått ner i porerna och ”städat” upp. Jag har fortsatt använda produkterna och mi. Hy blir bara finare och finare:) har känslig/ torr hy men känner inte att jag måste ha fetare dagkräm som jag till en början befarade!
    Nej…..till skillnad från tidigare talare är jag väldigt nöjd med produkterna och rekommenderar den VARMT:)

Kul att du vill lämna en kommentar! Jag svarar här för att hålla ihop tråden. Ev. spam och reklam raderas.

