Rengöring från Cliniderm

Sedan en tid tillbaka använder jag Ultra Soft Cleansing Milk och Ideal Balance Skin Tonic från Cliniderm som jag köpte i våras men haft ett uppehåll från för att testa andra saker, men som jag nu återvänt till.

Cliniderm Ultra Soft Cleansing Milk and Ideal Balance Skin TonicUltra Soft Cleansing Milk är en väldigt lätt och lite gel-aktig rengöringsmjölk som är lätt parfymerad och innehåller vårdande Provitamin B5.

Ideal Balance Skin Tonic är ansiktsvatten med en lätt exfolierande effekt som på så sätt avlägsnar rester av smuts och make up från huden. Även ansiktsvattnet är lätt parfymerat och innehåller AHA-syror och vårdande Provitamin B5.

Ultra Soft använder jag på kvällen för att ta bort makeup och Ideal Balance använder jag både på kvällen, efter rengöringsmjölken, samt på morgonen, efter att ha sköljt ansiktet med vatten. Ultra Soft har en väldigt lätt konsistens som ligger någonstans mellan gel och mjölk. Den glider ut över huden och jag masserar ansiktet med fingertopparna för att få bort makeup (som vanligt använder jag först en separat ögonmakeupremover). Ideal Balance är lite trögflytande och simmigt. Jag pumpar ut ungefär tre – fyra pumptryck på en bomullsrondell som jag sedan stryker över ansiktet.

Jag tycker att rengöringen tar bort makeup bra och väldigt skonsamt. Huden känns väl omhändertagen efter att man sköljt bort rengöringen, och det finns inga tendenser till stramande, torr eller kliande hud. Jag var lite tveksam till tanken med att tillsätta exfolierande ingredienser i ett ansiktsvatten! Min hy är i perioder ganska reaktiv och har lätt att bli röd och irriterad och då fyller ofta ansiktsvattnet en funktion som lugnar ner och svalkar huden på ett skönt sätt. Därför blev jag överraskad när ansiktsvattnet visade sig vara så skönt att använda – min hud har aldrig reagerat och trots dess innehåll av AHA-syror har det fungerat bra även de dagar då min hy varit lite mer irriterad. Efter hela proceduren med rengöring och ansiktsvatten känns huden skonsamt men grundligt rengjord och jag tycker också att jag fått mindre besvär av fnasigheter i ansiktet sedan jag bytte till dessa, något jag tror beror på en kombination av de milt exfolierande och samtidigt återfuktande egenskaperna. Med andra ord – en rengöringsduo som jag varmt rekommenderar till både torr och känslig/reaktiv hy.

2 thoughts on “Rengöring från Cliniderm

  1. Jag använder också den rengöringen just nu och jag älskar den. Dock är ju huden lite ur balans och extra torr nu när det är 15 minus ute. Jag testade då att ta lite rengöring i handen, addera nån droppe mandelolja eller två och sen tvätta ansiktet med blandningen. Urskönt! Testa själv så får du se! :-)

Vad tycker du?

