Apropå att vara till salu eller ej

Det skrivs mycket just nu angående bloggare som tar betalt för att skriva inlägg och gårdagens masspublicering av ett enhetligt inlägg på ett antal skönhetsbloggar gör att jag känner att jag behöver skriva om detta. Utan att lägga ut texten för mycket så vill jag bara säga att jag funderat en del över hur utbrett det verkligen är med bloggare som tar betalt för att skriva inlägg? Min blogg tillhör inte de allra största nischbloggarna inom skönhet idag men jag har bloggat om ämnet sedan början av 2008 och bloggen har varit hyfsat uppmärksammad eftersom jag vann BlogAwards hösten 2008. Även om jag får en del pressutskick och produktprover så har jag aldrig blivit tillfrågad att skriva något mot betalning och heller aldrig blivit avkrävd en positiv recension, eller ens en recension över huvud taget, mot att få produkter hemskickade. Därför välkomnar jag mer konkret underlag som stödjer uttalandena om att köpta blogginlägg är så utbrett.

Eftersom jag bedriver min blogg privat vid sidan om mitt heltidsarbete, som över huvud taget inte har någonting gemensamt med bloggen, kan jag inte med garanti säga att jag följer de pressetiska riktlinjerna för press, radio och TV till punkt och pricka – dessa har jag helt enkelt inte tillräckligt bra koll på för att våga göra ett sådant uttalande. Däremot har jag sedan länge en policy publicerad på bloggen där jag uttryckligen skriver hur jag förhåller mig till pressmaterial och produktprover – och jag har upplevt att den respekteras. Jag är övertygad om att ni som läser min blogg själva reflekterar över den information ni tar till er på bloggar, däribland min. Jag hoppas också att ni upplever att det jag skriver är uppriktigt, ärligt och personligt och att jag också är tillräckligt tydlig i de fall då jag fått en produkt gratis. Om det finns några som helst frågor så går det alltid bra att antingen lämna en kommentar eller skicka ett mail – jag svarar på alla frågor.

Det jag reagerade starkast på i inlägget (som finns att läsa i sin helhet t ex här om man inte redan sett det) är att det väldigt lätt kan tolkas som att ingen annan bloggare än de som är listade i inlägget (eller i länklistan på Daisy Beauty) är att lita på, och det tycker jag är fräckt. Utan att det finns minsta fog för det så känner jag mig utpekad när jag läser inlägget, baserat på hur det är formulerat. Det här tycker jag är synd, jag tror att det är en onödig grogrund till gupperingar i blogosfären, där man i större utsträckning skulle kunna hjälpa varandra och ha en mer inbjudande och inkluderande atmosfär. Personligen har jag aldrig uppfattat någon möjlighet att delta i de här diskussionerna vilket jag gärna gjort, för precis som många seriösa bloggare tycker jag frågan i sig är relevant. Jag har också frågat vad som krävs för att ”kvala in” i den utvalda gruppen, tyvärr utan att få något svar.

Det var mina tankar. Dela gärna med dig av dina i form av en kommentar.

Tillägg: Bara ett förtydligande! Jag skriver att jag frågat vad som krävs för att ”kvala in” i den utvalda gruppen. Frågan ställde jag i en kommentar till ett inlägg på DaisyBeauty – ett inlägg som fick väldigt många kommentarer så såhär i backspegeln är det högst mänskligt att den frågan missades.

41 thoughts on “Apropå att vara till salu eller ej

  1. Hej!

    Vad tråkigt att du känner dig utpekad. Det var förstås inte meningen.

    Du kan gärna maila mig så ska jag svara på det du vill veta. Info At daisybeauty punkt com

    Vänligen
    Kicki

  2. Bra skrivet! Håller med dig om att det enligt inlägget verkar som att övriga bloggar är oärliga, vilket är riktigt tråkigt. Jag har inte heller blivit tillfrågad om jag ”är med på detta” tyvärr :/

  3. Jag skrev en lite egen text som både intro och slutkläm till inlägget då jag ville uttrycka min åsikt att det finns många fler icke-köpta bloggare än de som är listade. Så jag hoppas att mitt inlägg i alla fall inte ger sken av det, var i alla fall inte så jag menar även om jag förstår att ni känner så och det är ju tråkigt. Tror att problemet i Sverige bland skönhetsbloggarna kanske inte är lika vanligt som i de riktigt stora bloggarna.

  4. Jättebra skrivet! Frågan är helt klart viktig men pressetik eller inte i slutändan är det ändå upp till läsaren att avgöra om man anser att en blogg är tillförlitlig eller inte.

  5. Jag uppfattade inte alls det som så, att vi som skrev på pekar finger och ser oss som bättre, kanske för att jag haft kontakt med Kicki och vet hur hon tänker angående det.
    Men jag kan däremot förstå att folk uppfattar det som du gör, varför jag gjorde mitt bästa i mitt inlägg för att förklara att det inte är vad i alla fall jag menar.
    Med tanke på hur många privata bloggar det finns bara i Sverige så är det är bara en liten del av dem som är köpta, men problemet med enstaka oärliga köpta bloggare kvarstår, och som jag uppfattat det är det flera av de största bloggarna som säljer sig, bl.a. Blondinbella, Kissie, Tyra, och det är synd att det är just de stora som har flest läsare och som många ser upp till som gör på det här viset.
    Frågan är väl egentligen inte hur vanligt det är, utan att det faktiskt händer, och att det inte är shysst mot läsarna.
    Jag är inte heller någon stor blogg, men har flera gånger fått förfrågan om att få ersättning i utbyte mot inlägg, så visst förekommer det.

    Det här är i alla fall min syn på saken :)

  6. Jag uppfattade inte alls inlägget så när jag publicerade det, jag ville (Som jag nämnt på en mängd andra bloggar) bara visa att jag ogillar smygreklam och hur utbrett det är för PR byråer att kunna köpa blogginlägg utan att dom märks som annons. Jag har läst Lipglossbitch’s inlägg och jag kan absolut hålla med om att det nämns för lite om PR byråernas del när det kommer till smygreklam. Att vi som valt att ta del av debattinlägget skulle vara att lita på, men ingen annan, har jag absolut inte uppfattat. Som jag tolkar inlägget så är det absolut inte alla som ”Säljer sina bloggar” utan bara en del av bloggvärlden, främst dom större bloggarna. Jag har respekt för alla som har integritet och vill vara ärliga. Spelar ingen roll för mig om man ”Skrivit på” (Eller vad man nu säger, jag har publicerat inlägget för att jag tycker debatten är viktig) eller ej, så länge man är trovärdig.

  7. Jag får erkänna att jag som bloggare känner mig ”för liten” för att på något sätt ta del av detta och att jag som läsare känner mig för ”smart” för att se att det är ett problem. Dock reagerar jag på en mening i slutet av den text som så många bloggare publicerats

    ”Det finns fler bloggar som inte är köpta men som har valt att inte vara med i denna debatt av olika anledningar.”

    Jag är som sagt inte speciellt stor men jag känner ändå att jag är relativt etablerad som beautyblogg. På ovan mening låter det som att ”den stora massan av bloggare” har fått uttala sig och välja att vara med eller emot och det tycker jag känns lite grann olustigt

    • Den meningen syftar på att det är vissa som varit aktuella i debatten men som har valt att inte publicera texten på grund av olika orsaker, som tex. att de inte håller med om allt i den eller har vänner som säljer blogginlägg som de inte vill stöta sig med (en är tex. vän med Blondinbella och har därför valt att avstå), och det tycker jag är fullt förståeligt.
      Det betyder alltså inte att de som inte publicerat texten är köpta.
      Det är ju svårt att få med alla bloggare också, jag tror Kicki vände sig främst mot de som visade intresse för bloggetikträffen hon hade för någon vecka sen.

  8. Oj jag håller med, det blev ju ett fackeltåg efter schmut när hon påpekade det här på saintbellas blogg men nu när jag funderat lite över det här inlägget som funnits på så många bloggar och läser vad du tycker, så skaver det lite även hos mig som läsare, att man kan gå ut med att säga att man själv inte är köpt är bra men när man skriver ut en länklista med vilka som är ”med” och påpeka att många andra är ”mot” dessa åsikter kanske man missar målet.

    • Helena: jag tror att för dem som är initierade och varit med och diskuterat är det uppenbart vad man menar med inlägget och listan, men för andra personer kan nog tolkningen av vad det betyder att vara med eller inte med på listan variera ganska mycket.

    • Nu känner jag att jag måste försvara mig här.
      Fackeltåg vill jag inte hålla med om att det var, inte från mitt håll i alla fall, jag har bara försökt försvara min ställning precis som hon har försökt försvara sin.
      Vad jag inte gillar är att hon ifrågasätter gång på gång utan att acceptera att andra inte tycker som henne, det är i alla fall så jag uppfattar det. Det är inte första gången, och jag tycker inte heller att hon håller hon god ton. Och jag tycker absolut inte om när folk använder mig som kanal när de egentligen vill gnälla på annat (och jag är ledsen Jessan att jag gör precis så nu, men nu har ju inte Helena lämnat någon länk som jag kan svara på, så det fick bli så här.).

      Jag har märkt att många reagerar på samma vis, så jag funderar på om jag inte helt enkelt ska ta bort länkarna i texten, just för att ingen ska misstolka.

      • Jessan: Ja det var det jag menade.

        Saintbella: Jag menar inget illa. Du skrev att schmut bråkar för sakens skull och jag tyckte tvärtemot att hon hade intressanta åsiker, och avsikten var ju att diskutera texten om köpta inlägg.

  9. Av alla inlägg jag läst angående detta de senaste dagarna tycker jag bäst om ditt, dina åsikter är helt klart vettiga och jag förstår precis hur du menar. Jag som har en pytteliten blogg kunde också känna att det var en konstig formulering och förstå att man känner sig utpekad eller provocerad. Jag har heller, ärligt talat, aldrig riktigt sett det här med köpta bloggare som ett så stort problem då jag nog helt enkelt inte läser så många sådana, jag tycker man märker ganska snart om det är någon som har köpta åsikter.. Det lyser igenom litegrann för det mesta.

    Jag tycker det har varit många ”bloggkrig” och mindre trevliga diskussioner mellan många bloggare på sista tiden och det känns lite synd, blir lite sämre stämning när man istället önskar att man hade en bättre sammanhållning.

    • Marybeth: tack, din kommentar värmde. Jag lever i tron att många läsare, precis som du säger, har en bra känsla för om någon skriver ärligt och uppriktigt, eller om det handlar om förtäckt marknadsföring. Trots det är ju frågan i sig viktig och relevant och därför är det extra synd om en sådan sak som borde ena seriösa bloggare faktiskt skapar missförstånd och splittringar.

  10. Kicki: Tack för ditt svar. Jag förstår att det inte var meningen, men det blev tyvärr så jag uppfattade det när jag läste det. Dock välkomnar jag diskussionen för frågan är viktigt även om jag tycker det finns fler nyanser.

    Josephine: Det är både synd men också skönt att höra att det är fler som reagerade likadant.

    Lina: Jag förstår att det inte var meningen att peka ut alla andra. Det är starka uttryck och formuleringar i inlägget och även om tanken med en egen inledning/avslut är god så är det inte de som sätter starkast avtryck, utan själva inlägget i sig.

    Anna: Stort tack för den kommentaren, den tillför ytterligare en dimension i diskussionen. Jag håller absolut med dig om att man som läsare själv måste bilda sig en uppfattning om en källa är trovärdig eller ej. Man kan också vända på det och säga att man inte med nödvändighet kan förlita sig på att en skribent i praktiken följer de regler han eller hon utger sig för att göra, kritiskt tänkande är verkligen A och O.

    SaintBella: Visst är det sorgligt att det finns bloggare som publicerar inlägg som är köpta av företag men som ger intryck av att vara personliga åsikter, det håller jag med om. Jag ifrågasätter dock fortfarande hur utbrett problemet faktiskt är, men det kanske är vanligare än jag tidigare trott. Jag skulle även vilja rikta strålkastaren även åt andra hållet, mot PR-byråerna, som, om det här är sant, utnyttjar privatpersoner som inte alltid har koll på marknadsföringslagen.

    Honi: Jag förstår absolut att meningen inte var att uttalat eller outtalat peka ut andra bloggare som potentiellt opålitliga. Håller helt med dig i att det inte spelar någon roll om man ”skrivit på”, så länge man är tydlig med vad man gör och är trovärdig.

    Kajalpennan: Huvudet på spiken, håller helt med dig i det du skriver. Jag tycker också det låter som att den stora massan av nischbloggare inom området har blivit tillfrågade (vilket i sig såklart skulle vara helt orimligt) men att bara ett fåtal aktivt tagit ställning.

    • Jag håller med dig, det är för lite fokus på företagen. Jag känner dock inte att jag kan uttala mig mer ingående om det eftersom jag inte är helt hundra på regler osv, så jag skrev bara lite om det i inlägget, men filar faktiskt på ett som är mer inriktat på företagen.

  11. Jag har varit med på både bloggetikträffen och fått läsa och diskutera inlägget innan publicering, men jag kände mig ändå ”påhoppad” som bloggare så jag tycker inte alls att det är konstigt att andra gör det också.
    Men det är väldigt tråkigt om läsare börjar se det här som ett ”bloggkrig” för så uppfattar jag det inte alls. Vi är vuxna människor som tycker lite olika i det här fallet och väljer att vädra våra åsikter.
    Och jag tycker det är jättepositivt att många nu väljer att bygga ut det gemensamma inlägget med egna tankar kring ämnet, man skriver, funderar och skriver om. Mer sånt!

    • Jag håller också med! Känner inte att det är bloggkrig utan att vi diskuterar oss fram genom olika infallsvinklar.
      Efter att ha läst andras reaktioner och tankar så har det ju fått mig att tänka till också och se det ur ett perspektiv som jag kanske inte skulle ha gjort annars.

  12. Helena, jag kunde inte ”svara” på din kommentar så den kommer här istället!

    Jag förstod att du inte menade något illa, och jag tog heller inte illa vid mig, men kände att jag var tvungen att förtydliga lite.
    Jag håller med om att hennes åsikter var intressanta, även om jag inte höll med om allt.
    Att hon bråkar för bråkandets skull var kanske lite väl personligt, det kan jag erkänna, och grundas nog mest av mina tidigare erfarenheter av henne.
    Jag tyckte det var bäst att avsluta diskussitionen med henne eftersom jag dels inte orkade med att argumentera då jag tyckte ämnet var uttömt och det började glida iväg, och dels för att jag ville undvika tråkigheter liknande dispyten mellan henne och Kicki, jag tror nämligen inte hon hade slutat.
    Folk får tycka som de vill, men de behöver ju inte vara så aggressiva som jag uppfattar att Schmut är.

    Nu tycker jag att jag är den som gör att diskussitionen glider iväg, så nu när jag har fått säga mitt så tycker jag vi lämnar det, okej?
    Eller alltså…om någon VILL fortsätta så får de väl göra det, men om det gäller det här så ta det gärna i mitt kommentarsfält istället :)

    • Måste bara för övrigt tillägga att det inte känns helt okej för mig att skriva det här där Schmut inte själv har möjlighet att försvara sig, men nu kom det ju upp här, annars hade jag gärna tagit det hos mig istället.
      My bad, jag skulle hänvisat dit från början istället.

      • Narcisabella:Där sa du precis det jag tänkte skriva; om det blir en fortsatt diskussion kring just detta får den gärna föras på SaintBella, inte här. Tack!

  13. Bra Jessan! Jag och Emma pratade lite om det här idag och känner ungefär som det du skriver. Skönt att vi är fler som tänker lite lika.

    Jag tycker det här ”uppropet”, som säkert är ett gott initiativ, tyvärr blivit lite tokigt ändå. Dels för att jag inte heller riktigt sett problemet som så utbrett i beautybloggarnas relativt lilla ankdamm, dels för att jag också känner mig lite exkluderad. Dubbelt så kanske för att jag dels inte varit med i diskussionerna eftersom jag inte har kontakt med Kicki eller klicken runt henne och dels för att jag definitivt inte har de problem som de bloggarna verkar ha med erbjdanden om betalda inlägg och PR-byråer som vill tubba en till smygreklam. Jag är säkert naiv och puckad men för mig är inte en här diskussionen något som berör oss ”småbloggare” utan en diskussion för de riktigt stora som faktiskt kan ha bloggandet som karriär.

    • Sminkan: håller med dig helt och hållet. Gott initiativ, blir lite tokigt när det är en liten skara ur en redan liten ankdamm. Jag är inte heller med i ”klicken” men jag tycker det är positivt att de kommunicerar ut bra saker, och gärna med en ton som bjuder in. Och nej, jag känner inte alls igen mig i problemen jag heller, utan känner mig som en liten spelare i sammanhanget. Jag tror att det finns väldigt många bloggare i ”mellanskiktet”, som oss, som inte alls får den typen av förfrågningar men som ändå har hyfsat stor läsarkrets.

  14. Alltså förlåt så jättemycket att jag bryter in här igen, men jag tänkte bara säga att jag lagt till bland annat Helenas och Jessans inlägg i mitt uppdaterade inlägg, och om någon vet ytterligare bloggerskor som skrivit egna debattinlägg, så tipsa gärna så jag kan länka de också.
    Jag vill att alla ska få göra sig hörda, vare sig de står bakom Kickis text eller inte :)

  15. Jag tyckte precis samma som du har gjort. Att det har skett ”grupperingar” och att man får känslan när man läser bloggena att alla andra bloggar än de på listan är uppköpta.

    Det är roligt för att jag läser på många bloggar (stora skönehtsbloggar) och många hävdar att de aldrig har ens fått en förfrågan om att ta betalt för att skriva om någon produkt. Så om det är bara ett enda fåtal det handlar om förstår jag inte detta ”uppropet”. Men du har rätt i allt du säger.

    Efter jag hade läst Kickis inlägg kände jag nästan som om jag var tvungen att skriva något i min blogg för att visa läsaren att jag aldrig har blivit ”Köpt”. För även om de inte var meningen att ”det skulle bli så” så får man som läser känslan av att endast den gruppen som radades upp i Kickis inlägg har rent mjöl i påsen.

    • Hej Tanci!
      Det är väl jättebra att du känner att blogguppropet fick dig att fundera över och skriva om hur du ser på din etik och moral. Det är ju hel syftet med uppropet. Och alla som har hört av sig och velat hänga på har varit välkomna. Så: Välkommen! :)

    • Tanci: Även om det ju inte var meningen att inlägget skulle tolkas på det sättet så känns det också skönt att höra att det är fler som reagerat likadant.

  16. Jag är ingen bloggare, läser bara era roliga bloggar. Nuförtiden tar jag alla inlägg, oavsett policies och ”vi är inte till salu” blogginläggen med en nypa salt. Kanske låter det tråkigt, men jag har tröttnat på bloggar där det finns en massa inlägg där man är ”nyfiken” och oj! plötsligt dyker upp ett paket i brevlådan ett par veckor senare med preciiiiis den produkten man var sååå nyfiken på, vilken överraskning. Jag vet att ni säger att bara för att ni fick gratis produkter, det betyder alltså inte att era åsikter påverkas, men man blir lite förvånad när det finns bloggar där man säger bara den positiva i produkterna och recenserar aldrig de produkterna man tyckte inte om bara för att ”det vill jag inte slösa tiden på”. Sådana bloggar raderas från min RSS-läsare. Och så finns andra bloggar som är i en sorts gråzon, och därför väljer jag att vara inte så naiv.
    Vad jag vill säga är att vi läsare är inte (alla) dumma och vi kan se vad är skillnaden mellan seriösa bloggare och reklam.
    Det blev en lång text, förlåt :)

    • Patricia: Jättebra att läsa med ett kritiskt öga tycker jag. Och jag håller med – bloggar där man bara ger positiva utlåtanden gör även mig misstänksam.

      Dock kan jag säga att det exempel du tar upp har hänt mig; det har hänt att jag skrivit om en produkt som jag kikat på och att företaget sedan hört av sig och frågat om de får skicka produkten till mig för prov. Eller att jag skrivit om en produkt jag köpt och sedan blivit tillfrågad om jag är intresserad av att prova andra produkter i samma serie/från samma märke.

      I sådana situationer gör jag alltid företagen uppmärksamma på den policy jag har, som alltid när någon hör av sig och vill skicka produktprover.

      Det jag vill säga är att ibland har det faktiskt gått till precis så, men givetvis utan några löften om att faktiskt skriva om produkterna i fråga – det har aldrig någon krävt av mig när jag fått produkter hemskickade.

  17. Beauty by Tanci säger här ovan: många hävdar att de aldrig har ens fått en förfrågan om att ta betalt för att skriva om någon produkt. Så om det är bara ett enda fåtal det handlar om förstår jag inte detta ”uppropet”.

    Precis det skrämmer mig lite med den här artikeln av Kicki. Jag vet att jag inte blivit tillfrågad om att ta betalt för inlägg, jag tror mina bloggkollegor som säger att de inte blivit det heller. Kicki talar, sm jag förstår det, om de stora bloggarna och mycket få sminkbloggar är stora (finns det ens någon stor sminkblogg? Micromiss kanske?). Jag gillar inte att bli misstänliggjord för att udden är trubbig i den här artikeln. Kan vi inte alla enas om att problemet är i princip obefintligt bland svenska BEAUTYbloggar och sluta binda ris åt egen rygg. Genom att misstänkliggöra alla så ökar bara fördomarna mot oss bloggare som opålitliga och köpta istället för att minska.

    • Jag kommer inte överens om det, för det stämmer inte.

      Alla vi som nu ägnar energi åt att prata med varandra säljer möjligen inte ut oss, men om man med BEAUTYbloggar menar de bloggar som står på de stora företagens listor över bloggar som ska få skönhetsprodukter så finns det defintivt bloggar där som är till salu.

      Sedan finns det faktiskt en del av oss som ”gör rätt” som ovetandes har brutit mot pressetiken just för att den inte är så känd. En del har också brutit mot marknadsföringslagen. Därför är det bra att den är på tapeten nu. Jag är övertygad om att dessa bloggare inte kommer att göra om sina misstag.

  18. Jag är inte bloggare själv, men jag läser väldigt många bloggar. Jag måste säga att jag håller med Patricia en bit upp; jag tar allt jag läser med en nypa salt nuförtiden. Jag tycker det är skönt att någon tog upp det här, även om dom kanske kunde formulerat sig annorlunda. Kul att höra att det inte är så vanligt med betalda inlägg ändå, trodde det var mycket vanligare. :)

  19. Ping: Länkkärlek v.48 | LipGloss Bitch

  20. Ping: Sublimt » Blog Archive » Bloggrunda vecka 48

Kul att du vill lämna en kommentar! Jag svarar här för att hålla ihop tråden. Ev. spam och reklam raderas.

